Pharmamarketeer
Zo bereik je met je content een brede doelgroep

Zo bereik je met je content een brede doelgroep [3 stappen & handige tips]

Zo bereik je met je content een brede doelgroep

Bij het opzetten van een contentstrategie en het maken van content is er één ding dat je altijd in je achterhoofd moet houden. Iets dat bepaalt of al jouw inspanningen resultaat gaan opleveren, je boodschap overkomt en je doelstellingen behaald worden. Namelijk je doelgroep! Daarbij geldt: hoe specifieker, hoe beter. Maar hoe kun jij dat nu zelf aanpakken? Ik neem je graag mee in 3 stappen waarmee je een kickstart maakt!

1. Maak de gemene deler op

Wat verbindt jouw doelgroep wél met elkaar? Wat hebben ze gemeen? Welke maatschappelijke waarden vinden ze bijvoorbeeld belangrijk, welke gedragspatronen laten ze zien, wat zijn pijnpunten en wat juist hoogtepunten… Daaruit volgt de vraag hoe jouw product, dienst of organisatie daarop inspeelt. Positioneer datgene als jouw USP en vergroot het uit om je doelgroep te prikkelen.

2. Werk niet met persona’s maar met communities

Bij het maken van een persona werk je in principe jouw ideale klant uit, het liefst zo gedetailleerd mogelijk. Daarmee loop je het risico dat je mensen die wel binnen jouw doelgroep vallen op basis van ‘zelfbedachte’ kenmerken uitsluit. Als je in plaats daarvan denkt in communities, heb je meer kans om die grotere doelgroep te bereiken en bevorder je ook de inclusiviteit van je communicatie.

Bij het opstellen van een community gebruik je de punten die je bij stap 1 hebt verzameld. In je community is niet iedereen hetzelfde, maar heersen wel dezelfde normen en waarden, interesses, wensen en doelen. Je kijkt dus niet naar persoonlijke kenmerken maar naar het gemeenschappelijke gedrag.

3. Segmenteer je content

Afhankelijk van waar jouw doelgroep zich bevindt, zet je verschillende kanalen in. Dit betekent niet dat je alles wat je doet, maakt en zegt willekeurig op zoveel mogelijk kanalen moet gooien. Dan krijg je inderdaad het bekende met hagel schieten. Je deelt jouw grote doelgroep als het ware op in subdoelgroepen. Daarna kun je kijken waar welk deel van je doelgroep zit en welk type content hen op dat kanaal aanspreekt. Na goed onderzoek kun je voor ieder kanaal een effectieve contentstrategie opstellen.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)