Zo beïnvloeden SGE & AI de toekomst van SEO
Het is onze taak om de impact van de risico’s zo laag mogelijk te houden, ook met de komst van AI. SGE is de eerste grote update in de SERP.
Maar gaat er veel veranderen door de komst van AI voor ons als SEO-specialisten?
Dit was de meestgestelde vraag op Brighton SEO 2024, hét SEO-event van het jaar.
In dit artikel neem ik je mee in de belangrijkste learnings die tijdens dit event aan bod zijn gekomen.
Google first, not Google only
Tijdens Brighton SEO is duidelijk geworden dat we het ‘Google first’-principe los moeten laten.
De jonge generatie (leeftijd 19 t/m 25) gebruikt andere search engines. Zij zijn de toekomst, dus moeten wij als SEO-specialisten mee in deze trends. Want als we het hebben over risico’s, moeten we onze Google-tunnel vergeten en ons focussen op nieuwe algoritmes en SEO-optimalisaties.
Dit ziet Google ook, want de SGE is opgebouwd uit resultaten van de volgende platformen:
YouTube
YouTube is de op twee na grootste zoekmachine. Naast een search engine is YouTube ook een socialmediaplatform. We moeten ons richten op de search engine, maar het sociale aspect weegt zwaarder. Audience first and search engines second.
Hoe maak je een goede YouTube campagne?
1. Doel(groep) bepaling
Wat wil je doelgroep en wat wil jij je doelgroep vertellen? Een video moet altijd een doel hebben.
2. SEO-onderzoek
Doe een zoekwoordenonderzoek. Houd rekening met het feit dat mensen content willen waar ze iets van kunnen leren of wat entertainment is. Voor YouTube doe je onderzoek op basis van de intentie van de bezoeker. Kijk dus in YouTube zelf wat voor content je nodig hebt om te ranken op bepaalde onderwerpen en vragen.
3. Optimaliseer je video voor de zoekmachine
Heb je het perfecte script voor je video? Start met de SEO-optimalisaties. Zorg voor een goede titel, description, tags, thumbnail en voor goede closed captions.
4. Maak er een campagne van, je hebt maar één kans!
De eerste 24-uur voor een YouTube-campagne zijn cruciaal. Je krijgt in tegenstelling tot Google maar één kans in YouTube. In 24 uur moet je de video echt promoten. Niet wachten, maar direct doen: deel de video in een e-mail, op socials, geef het desnoods door aan je oma en voeg de video toe aan relevante artikelen.
Social media
Andere socialmediaplatformen zijn Pinterest, Instagram en TikTok. In de SEO-wereld roepen ze het al jaren: we moeten iets met social media! Al deze platformen zijn ook zoekmachines. De samenwerking tussen socialmediamarketeers en SEO-specialisten is daarom belangrijk in je online-marketingstrategie. Deze twee werelden vormen de toekomst van search.
Het ontdekken van trends kan op meerdere manieren. Hierbij 3 tips:
- Zet verschillende accounts op, als je werkt voor verschillende productsoorten. Zoek alles op over het onderwerp binnen de social kanalen. Zo kom je in het algoritme terecht waar de trends als eerste voorbijkomen.
- Gebruik tools zoals TikTok creative center, Google trends en Pinterest trends.
- Gebruik de search-balk binnen de socialmediakanalen en houd de hashtags in de gaten.
Een zoekmachine die opviel tijdens Brighton SEO was Reddit. Voor mensen, door mensen. Het is een community-platform waarbij EEAT, net als in Google, een belangrijke rol speelt. Iedereen is tegenwoordig op zoek naar ‘echte’ content.
Generative content versus échte content
Is dit echt het geval? Iedereen gebruikt ChatGPT voor verschillende redenen:
- Het genereren van content
- Het automatiseren van processen
- Het verkrijgen van extra data (bijvoorbeeld zoekwoordonderzoek)
- Als inspiratiebron
- Het vertalen van teksten
- Grammaticale controle op teksten
Een echte alleskunner dus. Is AI een bedreiging voor jouw toekomst als schrijver? Is een machine in staat om te denken als mensen? Brighton SEO heeft hier maar één antwoord op:
AI haalt al zijn informatie uit data. Er is 1 dataset waar AI niet bij kan en dat is ‘het leven’. Dit is jouw eigen dataset met hoe jij de wereld ziet en hoe jij je voelt. Niemand kan deze dataset vervangen. Dit is het stukje emotie dat het verschil kan maken tussen generative content en content die in de toekomst hét verschil gaat maken.
Dus voor alle schrijvers: verlies jezelf niet in AI. Het is een tool om je werk eenvoudiger te maken of te versnellen. Meer is het (nog) niet.
Google heeft aangegeven dat AI gegenereerde content niet wordt afgestraft. Slechte content wel. Het goed gebruiken van ChatGPT en het opstellen van prompts is dus enorm belangrijk. Voor iedereen die graag werkt met ChatGPT: hierbij de tips en tricks voor de perfecte prompt en een geautomatiseerd controleproces.
Hoe is een goede prompt opgebouwd?
Een goede prompt heeft een vaste opbouw nodig van de volgende elementen:
- <context> Wees een content schrijver
- <instructions> Je taak is
- <Input>: Het moet bevatten
- <Output indicator>: Schrijf met de tone of voice van …
Tip: ChatGPT werkt met tokens en niet met woorden. Geef dus niet het aantal woorden op. Als je gaat tellen komt dit niet overeen. Geef het aantal zinnen dat je wil op.
Automatische controle op de output van ChatGPT
Stel eisen aan je controle. Stel hiervoor voorwaarden op. Bijvoorbeeld voor de volgende statistieken:
- Spelling
- Nauwkeurigheid
- Tone of voice
- Details
Gebruik een schaal. Bijvoorbeeld voor de statistiek ‘spelling’ stel je na de output van ChatGPT de vraag: hoe zou je de spelling beoordelen op een schaal van 1 tot 10? Vervolgens controleert ChatGPT zijn eigen werk. Je stelt zelf voorwaarden. Tot 7 gaat weg en 7 of hoger is goed. Zo segmenteer je direct op spelling.
Dit kun je ook doen bij de overige statistieken:
- Nauwkeurigheid: bevat de tekst alle details van (…) die benoemd zijn? Geef alleen antwoord met ja of nee.
- Tone of voice: is de tone of voice (gewenste tone of voice benoemen)? Hoe zou je de tone of voice beoordelen op een schaal van 1 tot 10?
- Details: zijn er details die missen?
De statistieken en de vaste controlevragen kun je automatiseren, waardoor je direct een output krijgt op basis van jouw controle proces. Alles wat niet aan de bovenstaande eisen voldoet kan je direct weglaten. Zodat de output wat volgt gelijk is wat je nodig hebt.
SEO is nog lang niet dood
Om antwoord te geven op de vraag: wat is de impact van SGE en AI op SEO? Is er eigenlijk maar één geluid op Brighton SEO. We moeten uit onze Google-tunnel komen. Search wordt breder, waarbij het aantonen van wie je bent en wat je doet steeds belangrijker wordt. Niet alleen voor de zoekmachines, maar vooral voor de gebruikers.
De zoekmachine komt op de tweede plek. Hierdoor evolueert SEO. We krijgen te maken met veel meer aspecten: nieuwe algoritmes, mixed content, digitale pr, EEAT en het sturen op de intentie van de bezoeker. Onze rol als SEO-specialisten wordt alleen maar groter en we worden een spin in het web tussen verschillende afdelingen binnen een organisatie en andere onlinemarketingkanalen.
We zijn nog lang niet uitgespeeld!