Waarom je vindbaarheid & zichtbaarheid nooit meer los van elkaar mag zien
Twee zeer vertrouwde termen die je vrijwel dagelijks hoort in de marketingwereld zijn vindbaarheid en zichtbaarheid. Een marketingbureau lijkt het graag over vindbaarheid te hebben. Een creatief bureau houdt zich met name met zichbaarheid bezig. Beide termen hebben een specifieke betekenis, maar staan onterecht te vaak los van elkaar. Multi-touch marketingattributie speelt een cruciale rol bij het goed meten en begrijpen van de effectiviteit van beide termen binnen één campagne.
De verschillen tussen vindbaarheid en zichtbaarheid
Vindbaarheid verwijst naar de mate waarin een bedrijf, product of dienst gemakkelijk kan worden gevonden door potentiële klanten. Goede vindbaarheid zorgt ervoor dat potentiële klanten het bedrijf kunnen ontdekken als ze actief op zoek zijn naar gerelateerde producten of diensten. Dat betekent ook dat een nadeel van vindbaarheid is dat niet iedereen je zoekt. Er kan een behoefte zijn die nog niet bij de persoon bekend is. En als je een product lanceert dat nog niet bestaat, zal er überhaupt niemand op kunnen zoeken. Zichtbaarheid is nodig.
Zichtbaarheid gaat over de mate waarin een bedrijf, product of dienst daadwerkelijk wordt gezien en opgemerkt door de doelgroep, zowel online als offline. Dit kan onder andere worden vergroot met advertenties en contentmarketing. Het doel is aandacht trekken; top-of-mind worden bij je doelgroep. Een nadeel van zichtbaarheid is dat het lastiger is om je boodschap op de juiste plek te krijgen, in vergelijking tot zoekopdrachten. […]