Waarom content marketing in je bedrijfsstrategie moet zitten
Als er iets is waar we goed in zijn in Nederland dan is het wel ondernemen. Dat is te zien aan het aantal bedrijven in ons land. Inmiddels zijn we het aantal van 2 miljoen bedrijven gepasseerd, blijkt uit recente cijfers van het CBS. Hierbij is er met name een grote groei te zien tijdens de coronacrisis.
Een dergelijk groot aantal betekent eveneens: meer concurrentie. Wil je opvallen als ondernemer binnen je branche dan moet je sterk in je schoenen staan, origineel zijn en met een knallende bedrijfsstrategie komen. Waarom content marketing in die strategie moet zitten, lees je in dit artikel.
Content marketing: wat is dat precies?
Deze vorm van marketing is tegenwoordig namelijk onmisbaar te noemen bij vrijwel ieder bedrijf in Nederland. Het kan namelijk zorgen voor een trouw publiek én nieuwe klanten. Binnen content marketing rekenen we alle vormen en werkzaamheden rond het maken, publiceren én verspreiden van interessante content voor je bedrijf. Denk aan de nieuwsbrief die je maandelijks verzendt naar je klanten, maar ook aan de berichten die je op sociale media plaatst en aan de offline communicatie vanuit je onderneming.
In andere woorden: alle content die vanuit je merk wordt gemaakt en verspreid met als doel om (potentiële) klanten te bereiken, valt onder content marketing. Je kunt je vast wel voorstellen dat content marketing daardoor ontzettend breed is. Dat is maar goed ook, want het kan per bedrijf verschillen welke vorm van communicatie wel of niet passend is. Je kiest zelf welke onderdelen en uitingen van content marketing bij je organisatie passen en/of welke het beste werken. Daar kom je al gauw achter wanneer je start met deze vorm van marketing.
Reden 1: content marketing is duurzame vorm van marketing
De belangrijkste reden om te beginnen met investeren in content marketing is omdat het een duurzame vorm van marketing betreft. Dat komt omdat het geen tijdelijke campagne betreft, zoals een reclamefolder of een spotje op televisie, maar een strategie waar je op de juiste manier jaren van kunt profiteren. Door je te verdiepen in de laatste SEO trends (zoekmachineoptimalisatie) en het produceren van écht goede content staat de website van jouw bedrijf binnen no time op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google. Dit kan jarenlang van pas komen voor het aantrekken en behouden van nieuwe klanten, omdat goede content (dat zo nu en dan een update krijgt volgens de laatste SEO trends) voor altijd is.
Reden 2: direct nieuwe klanten bereiken via zoekmachine
Over SEO trends gesproken: SEO is een belangrijk onderdeel van content marketing. Door actief bezig te gaan met SEO, bijvoorbeeld door het inhuren van een expert op het gebied van zoekmachineoptimalisatie of door zelf aan de slag te gaan met SEO, investeer je indirect in de omzet en winst van je organisatie. Dat zit namelijk zo: een bedrijfsstrategie met een stevige basis qua content marketing en SEO trekt automatisch meer traffic vanuit de zoekmachine. Daar zorgen de juiste zoekwoorden, de kwalitatieve content en de technische kant van SEO wel voor. Op die manier bereik je naast je bestaande publiek al gauw een totaal nieuw, passend publiek en dus klanten. SEO is niet iets wat je zomaar toepast; daar gaat veel tijd in zitten. Je profiteert er des te meer van wanneer de basis van je SEO en content marketing goed zit.
Reden 3: klantenrelaties opbouwen met content marketing
Natuurlijk is het hartstikke prettig om nieuwe klanten te trekken voor je bedrijf. Maar: onthoud dat het óók van belang is om je bestaande klanten te blijven prikkelen. Met content marketing is het eenvoudig om sterke relaties met je klanten op te bouwen en om deze te behouden. Door regelmatig te zorgen voor sterke content waar je bezoeker en/of klant naar op zoek is, kun je duurzame en zeer waardevolle klantrelaties ontwikkelen. Dergelijke relaties kunnen er uiteindelijk voor zorgen dat men ‘vaste klant’ wordt en jouw merk en producten of diensten zullen aanraden bij anderen.
Reden 4: nieuwe klanten trekken is meer geld verdienen voor bedrijf
ot slot draait content marketing net als andere vormen van marketing vooral om één ding: geld verdienen. Daar is een trouw publiek voor nodig waarbij altijd ruimte blijft voor het aantrekken van nieuwe klanten. Met content marketing zit je helemaal goed wanneer je daarvoor wil gaan. Hiervoor heb je creatieve, slimme en goede marketingmedewerkers nodig die keer op keer iets unieks weten te verzinnen om je merk op de markt te zetten. Investeer daar dus zeker in, zodat je uiteindelijk meer omzet en winst kunt maken binnen je organisatie. Kortom: genoeg redenen om te investeren in content marketing, waarbij de ontwikkeling van je organisatie bovenaan staat.