Pharmamarketeer
Verstevig je contentstrategie: zo analyseer je content van concurrenten

Verstevig je contentstrategie: zo analyseer je content van concurrenten [5 stappen]

Verstevig je contentstrategie: zo analyseer je content van concurrenten

Een belangrijke stap bij het formuleren van een contentstrategie is dat je naar de kansen voor je content kijkt. Een manier om dat te doen, is om de bestaande content waarmee je concurreert onder de loep te nemen.

Stapsgewijs concurrerende content inventariseren

Als je nieuwe kansen voor jouw content wil ontdekken en naar bestaande content kijkt, kan je de volgende stappen zetten:

  1. Concurrenten identificeren
    • Economische concurrenten
    • Content concurrenten (in zoekmachines en op social media)
  2. Achterhaal hun contentstrategie (als deze er is)
    • Hebben ze een bepaalde propositie die je uit die content kunt distilleren?
    • Welk doel proberen ze met content te realiseren?
  3. Bekijk hun succesvolste content per middel (website, social media, e-mailmarketing etc.)
  4. Onderzoek hun belangrijkste thema’s: bekijk de website en social media
  5. Onderzoek welke contentformats ze gebruiken en wat deze je vertellen

1. Concurrenten identificeren

Gebruik Google om te zien welke andere websites terugkerend verschijnen voor bepaalde zoekopdrachten. Kijk vervolgens wat zij met jou gemeen hebben en of je hen daadwerkelijk als content concurrent moet beschouwen. Tools als SEMRush of Ahrefs kunnen je concurrentie ook in kaart helpen brengen, omdat ze kijken welke websites ranken voor bepaalde zoekopdrachten.

Een derde optie is het gebruik van ChatGPT of Bing Chat om concurrenten te identificeren. Bing Chat gebruikt het huidige internet en noemt bovendien vaak bronnen waardoor dit behulpzamer kan zijn dan ChatGPT. Maak je een content concurrentieanalyse dan kan je naar 3 tot 5 belangrijke content concurrenten kijken.

2. Doelen en beloftes van concurrenten analyseren

Wat vertelt de content van concurrenten je over hun doelen? Vaak kan je uit de content afleiden of ze bijvoorbeeld gericht zijn op traffic naar de site, het verzamelen van leads of het realiseren van sales dan wel bepaald gedrag of gedragsverandering. Misschien lopen die parallel met jouw doelen en kan je je laten inspireren door hun aanpak.

3. De meest succesvolle content van je concurrenten

Als je wil weten wat de meest succesvolle content van je concurrenten is, sta je voor een uitdaging. Je hebt geen toegang tot andermans statistieken, maar soms kan je op een website zien hoe vaak content gedeeld is en hoe vaak er gereageerd wordt. Dan heb je een indicatie. Op social media kan je zien hoeveel interactie of bereik er is.

Een tool als socialinsider.io kan je daarbij helpen. In al die gevallen heb je alleen geen enkel zicht op de conversie van die content en dat betekent dat je succesvol anders moet invullen en vooral naar mogelijke aantallen bezoekers en bereik moet kijken.

4. Terugkerende thema’s in andermans content

Om te achterhalen wat de thema’s of onderwerpen zijn waar een content concurrent het meest over publiceert, kan je diens website bekijken. Vaak kan je daar vrij snel zien welke categorieën of tags gebruikt worden en hoeveel pagina’s of artikelen daar bij horen. Uiteraard kan je deze vraag ook stellen aan ChatGPT of Bing Chat door te vragen naar terugkerende thema’s van een bepaalde website.

Vervolgens kan je een oordeel vormen over of een concurrent een thema vooral in de breedte benadert of meer in de diepte, maar ook of er witte vlekken zijn in de content die concurrenten maken. Je kunt eruit afleiden op welke doelgroep of deel van de doelgroep zij zich richten. Thema’s kunnen je zo belangrijke inzichten geven.

5. Contentformats die concurrenten gebruiken

Bij een analyse van een website en social media kan je kijken welke formats concurrenten gebruiken en inschatten hoe succesvol die zijn. Veel websites zetten blogartikelen in, maar kijk verder om te zien welk type artikel ze gebruiken. Is dat:

  • Een doorsnee lengte of (ultra)lang?
  • Interviews?
  • Recensies, reviews en vergelijkingen?

Of is het een ander tekstformat? Gebruikt men op de website verder video’s, quizzen en infographics of zie je bijvoorbeeld case studies, webinars of rapporten? Kan je inschatten hoe succesvol die content is en of men deze formats consistent gebruikt?

Op social media zie je vaak een grotere variatie in contentformats dan op websites. Kijk hier wat succesvol is voor de afzender en wat daarvoor de reden kan zijn. Kopieer niet klakkeloos, want wat voor een ander werkt hoeft niet voor jou te werken. Soms kan zo’n analyse onverwachte inzichten opleveren. Bijvoorbeeld dat albums succesvol zijn op Facebook en video veel minder, tenzij die video door de doelgroep gemaakt is. Het is dan zeker het proberen waard om te zien of een album voor jou ook kan werken, mits dat aansluit bij jouw doelen, verhaal en doelgroep.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)