Verkeer naar websites daalt
Door onder andere de opkomst van AI-chatbots zoals ChatGPT verandert de klantreis, signaleert Michelle de Zeeuw van De Zeeuw Digital Marketing. Gevolg is dat veel vakgenoten een daling van het bezoek richting hun websites ervaren.
De Leeuw woonde op 18 en 19 maart 2025 in München de Search Marketing Expo (SMX) conferentie bij, waar SEA- en SEO-specialisten zich bogen over de vraag hoe marketeers moeten omgaan met de daling van verkeer naar websites. Deze daling heeft te maken met de nieuwe cookiewetgeving binnen Europa, maar ook ‘doordat mensen simpelweg minder vaak naar een specifieke website gaan’, schrijft ze in een verslag op Frankwatching.
‘Wat gebeurt er? Rand Fishkin gaf aan dat tegenwoordig 60% van de zoekopdrachten in Google ‘zero-click searches‘ zijn. Dat betekent dat iemand direct het antwoord leest in de zoekmachine en geen reden heeft om verder te klikken. Dit antwoord wordt gegeven door functies zoals featured snippets, afbeeldingen, Google Bedrijfsprofiel en reviews. En er komen nog meer functies aan (denk aan AI Mode), waardoor deze trend doorzet.’
Wat haar ook opvalt, is dat de manier waarop we zoeken verandert. Eerst is er steeds vaker een losse oriëntatiefase op ChatGPT. Daarna wordt de gevonden info en de bijbehorende opties via een ‘decision making engine‘ zoals Perplexity getoetst. ‘Pas als laatste stap gaan ze naar Google om een navigational search te doen: ze weten dan al precies wat ze willen hebben’, aldus De Zeeuw. Maar ja, de old school analytics dalen wel…
In haar verslag oppert ze wat oplossingen, waaronder bewustwording van de impact van AI-chatbots. Ook het zelf inzetten van AI voor vindbaarheid is geen gek idee.
Lees hier verder.