Pharmamarketeer
Van UA naar GA4: de onmisbare BigQuery-koppeling

Van UA naar GA4: de onmisbare BigQuery-koppeling

Van UA naar GA4: de onmisbare BigQuery-koppeling

De dag waarop Universal Analytics zal stoppen (1 juli 2023), zal bij menig online marketeer gemarkeerd zijn in de agenda. Als het goed is dan ben je al overgestapt op GA4, want deze vervanger is toch al sinds 2020 op de markt. De meningen zijn nog verdeeld over de kwaliteit van de nieuwe Analytics-tool van Google, maar in dit artikel wil ik één feature belichten die zeker een grote vooruitgang is ten opzichte van Universal Analytics.

Het gaat om de mogelijkheid om BigQuery te koppelen aan je GA4 property. Met Universal was dit al mogelijk, maar alleen als je de betaalde versie tot je beschikking had (Google Analytics 360). Om GA4 te koppelen met BigQuery heb je geen betaalde licentie nodig. Dit is dus een van de grote pluspunten van GA4.

Wat is BigQuery?

BigQuery is het data warehouse van Google dat draait op het Google Cloud Platform. Je kan hier datasets managen vanuit meerdere bronnen op een zeer schaalbare wijze. Dit wil zeggen dat je kleine tabellen kunt aanmaken of hele grote tabellen met miljoenen rijen. Je betaalt aan de hand van het gebruik van je datasets. Daardoor is het voor zowel grote als kleine bedrijven een prima service. De datasets zijn te benaderen via SQL (Structured Query Language). Dit is een universele taal om data uit tabellen te lezen of te manipuleren.

Er zijn veel voordelen als jouw GA4-data ook beschikbaar is in BigQuery. Het belangrijkste is wat mij betreft dat je nu compleet in controle bent met ruwe data. GA4 heeft veel mogelijkheden om geavanceerde rapporten te maken […]

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)