Pharmamarketeer
Van SEO-content naar helpful content: benut deze kansen

Van SEO-content naar helpful content: benut deze kansen

Van SEO-content naar helpful content: benut deze kansen

Je kan het bijna niet gemist hebben, helpful content is wat Google van je vraagt. De afgelopen maanden heeft Google meerdere updates uitgebracht die websites met helpful content belonen en de hoeveelheid SEO-content in Google moeten terugdringen.

Inmiddels heeft een flink aantal websites ervaren wat het doet als Google je content herevalueert. Na september/oktober 2023 heb ik gesproken met website-eigenaren en grafieken gezien in SEO-tools waarbij dalingen van 80% van het SEO-verkeer geen uitzondering waren. Dit maakt duidelijk dat helpful content een nieuwe pijler binnen SEO is geworden.

Maar hoe verhoudt helpful content zich tot SEO-content? Hoe maak je het? En het belangrijkste, hoe verantwoord je de investering?

SEO-content vs helpful content

Het is goed om te benadrukken dat helpful content iets anders is dan het type content dat we doorgaans gewend zijn te maken voor SEO. Laten we dat voor het gemak SEO-content noemen. Aan veel SEO-content is (voorzichtig gezegd) niet altijd de grootste moeite besteed. In mijn ervaring moet er vaak snel-snel wat teksten online om hoger te ranken op bepaalde keywords en zo snel mogelijk SEO-verkeer aan te trekken. Contentmarketeers maken zich vaak nog druk om de inhoud, vooral hogere managementlagen zien content als iets functioneels.

Geen toekomstbestendig uitgangspunt

Dat we op deze manier content maken voor SEO is geen toekomstbestendig uitgangspunt. Dat heeft ermee te maken dat eigenlijk al het gangbare rondom de meest voorkomende zoektermen wel gezegd is op het internet. Ik noem dit altijd het appeltaarten-effect: je kunt zelf je eigen recept schrijven en daarmee denken unieke content in handen te hebben, het komt in de kern allemaal op hetzelfde neer (appels, rozijnen, kaneel en deeg).

Dat is niet alleen voor Google lastig, het is ook niet ideaal voor gebruikers. Zoek maar eens naar iets willekeurigs in Google en je krijgt regelmatig 10 websites die onderling vervangbaar en uitwisselbaar zijn: tekstuele content met dezelfde inhoud geschreven om te ranken op hetzelfde keyword.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)