Pharmamarketeer
Van conflict naar samenwerking: waarom je PR- en marketingafdelingen elkaar nodig hebben

Van conflict naar samenwerking: waarom je PR- en marketingafdelingen elkaar nodig hebben

Van conflict naar samenwerking: waarom je PR- en marketingafdelingen elkaar nodig hebben

ls (corporate) communicatiespecialist ben je vast wel bekend met het spanningsveld tussen PR en Marketing. Deze afdelingen zien zichzelf vaak als aparte eenheden met verschillende doelen. Marketing richt zich op omzet en bedrijfsgroei, terwijl PR zich bezighoudt met reputatie- en crisismanagement. Beide zijn echter essentieel voor een duurzame bedrijfsontwikkeling. Het is veel gemakkelijker om dit te bereiken als iedereen op dezelfde golflengte zit.

De toekomst van corporate communicatie

De rol van corporate communicatie is in ontwikkeling. Bij een doordachte PR-strategie gaat het tegenwoordig om meer dan alleen het bereik van traditionele media, maar ook om het beheren van digitale tools, in gesprek gaan met stakeholders via social media en rapporteren over duurzame impact. Het aanbod van informatie is overweldigend. Bedrijven zullen daarom inspirerende en coherente verhalen moeten vertellen om op te vallen. Zowel PR als Marketing spelen hierbij een cruciale rol.

Een cultuur van leren en samenwerken tussen deze teams kan de reputatie van een organisatie beschermen en haar helpen zich te onderscheiden van concurrenten.

Doorbreek de slechte gewoonte: Wij tegen hen

De behoefte aan overbrugging van de kloof tussen PR en Marketing is niet nieuw. Uit een rapport uit 2018 van de Conference Board bleek dat financiële dienstverleners de sterkste neiging hebben om Corporate Communicatie en Marketing onder te brengen bij een en dezelfde leidinggevende. Van de bedrijven meldde 54% dat ze een dergelijke organisatorische aanpassing hadden doorgevoerd. Sommige bedrijven zijn al bezig om deze functies onder te brengen bij dezelfde leidinggevende. Het blijft nog wel een uitdaging om formele samenwerkingsprocessen te ontwerpen.

Binnen veel traditionele bedrijfsomgevingen werken afdelingen onafhankelijk van elkaar en dat leidt tot onsamenhangende berichtgeving en potentiële risico’s voor de reputatie van een bedrijf. In plaats daarvan is het de beste aanpak om de bedrijfscultuur zo te veranderen dat PR en Marketing als bondgenoten optreden.

Van elkaar leren

Communicatieprofessionals hebben meestal een langetermijnvisie gericht op reputatiebescherming, terwijl marketeers meestal prioriteit toekennen aan kortetermijndoelen, zoals het genereren van leads en winst. Ondanks botsingen in het verleden zijn er zeker mogelijkheden om van elkaar te leren:

Strategische communicatie
PR kan profiteren van de expertise van marketeers op het gebied van data-analyse om inzichtelijke dashboards te bouwen en prestaties te meten.

Communicatie via social media
Marketeers kunnen tips delen voor een sterke online presence en dat is cruciaal voor reputatiemanagement en crisiscommunicatie.

Impact van storytelling meten
Marketeers kunnen PR-teams helpen de impact van hun verhalen te meten met duidelijke metrics.

PR en Marketing samenbrengen, met één narratief

Richt je op deze drie gebieden om de kloof tussen PR en Marketing te overbruggen:

Begrip en empathie:
Beide teams moeten elkaars rol goed begrijpen en empathisch communiceren, met waardering voor de inbreng van de ander bij het bereiken van de bedrijfsdoelen op lange termijn.

Afgestemde doelen:
Als PR en Marketing zich richten op gemeenschappelijke doelen, zorgt dit voor minder miscommunicatie. Als het bedrijfsdoel bijvoorbeeld is om een nieuw product te lanceren, dan moeten beide teams het eens worden over subdoelen, zoals de coördinatie van promotieactiviteiten en communicatie over de productvoordelen via verschillende kanalen. Zo bereik je een uniforme aanpak en een duidelijke boodschap voor de doelgroep.

Gezamenlijk verhaal:
Een gezamenlijk verhaal en een uniforme tone-of-voice in alle berichtgeving zijn van cruciaal belang. Als het bedrijf bijvoorbeeld als doel heeft om ecologische en sociale verantwoordelijkheid te bevorderen, dan moet dit consistent tot uiting komen in alle communicatie van zowel PR als Marketing.

Belangrijkste les

Met de toenemende verwachtingen voor authenticiteit en transparantie kunnen bedrijven het zich niet langer veroorloven om PR en Marketing elk op hun eigen eilandje te laten werken. Door onderlinge afstemming over gemeenschappelijke doelen, een coherent verhaal en empathische communicatie, kan je organisatie duurzaam groeien en zich onderscheiden van concurrenten.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)