Trendrapport: Hoe Consumententrends Marketingsucces Herdefiniëren in Een Onzekere Wereld
Marketing insight consultancy Human8 publiceerde zijn vijfde jaarlijkse ‘What Matters’-trendrapport gepubliceerd, met als titel: Fulfillment Rewired. Het rapport belicht twaalf consumententrends die wijzen op een toenemende focus op bewust leven in een tijd van wereldwijde instabiliteit en een steeds sneller veranderende samenleving.
De trends zijn gegroepeerd rond vier thema’s waarin consumenten vervulling zoeken: eenvoud en mindfulness, authenticiteit en verbinding, autonomie en controle, en vreugde en doelgerichtheid. Volgens hoofdonderzoekers Katia Pallini en Sarah Van Oerle weerspiegelt het rapport hoe mensen wereldwijd bewuste keuzes maken om hun leven te vereenvoudigen, betekenisvolle relaties op te bouwen en geluk te vinden in dagelijkse momenten. ‘In een onzekere wereld concentreren consumenten zich op wat ze kunnen beheersen, hoe klein dat ook is.’
Human8 combineerde voor het rapport diverse onderzoeksmethoden. Deze omvatten een cultureel framework ontwikkeld door Space Doctors, regionale workshops met experts, wereldwijd kwantitatief onderzoek onder 12.500 consumenten in 15 markten en AI-gemodereerde interviews met 252 consumenten uit 9 landen.
CEO Tim Wragg benadrukt dat deze aanpak marketeers helpt zich aan te passen aan veranderende consumentbehoeften. ‘Door ons onder te dompelen in het leven van consumenten, bieden we merken waardevolle inzichten voor effectievere marketingstrategieën.’
Om de inzichten direct toepasbaar te maken, biedt Human8 een trendworkshop aan. Deze gebruikt een AI-ondersteund Trend Application Canvas, waarmee bedrijven concrete strategische acties kunnen formuleren. ‘Impact vereist actie’, stelt Thomas Troch, Head of Innovation. ‘Onze workshop vertaalt inzichten naar bedrijfsoplossingen.’
Download hier het trendrapport.