Pharmamarketeer
The Big 5 onderwerpen die je voor je doelgroep wil beantwoorden

The Big 5 onderwerpen die je voor je doelgroep wil beantwoorden

The Big 5 onderwerpen die je voor je doelgroep wil beantwoorden

Voor wie of wat schrijf jij content? Ik hoop dat je content schrijft voor je doelgroep. Maar als ik kijk naar de vele blogs op websites, dan zie ik meestal dat content geschreven is voor zoekmachines, rondom zoektrends. Maar beantwoordt die content wel de echte, prangende vragen van je doelgroep?

In het boek They Ask, You Answer (affiliate), stelt Marcus Sheridan dat je het vertrouwen van je potentiële klanten wint door al hun vragen te beantwoorden en hun zorgen weg te nemen met de online content die je creëert. Sheridan geeft in zijn boek (vertaald door Danielle Navas-Brandt) een nieuwe kijk op zakendoen, marketing en vertrouwen. In dit artikel licht ik de belangrijkste principes van They Ask, You Answer toe.

Onderzoek vindt online plaats

Tegenwoordig wordt meer dan driekwart van de aankoopbeslissing genomen op basis van online gevonden informatie. Sheridan stelt dat je daarom beter alle informatie vooraf aan de potentiële koper kan geven in de vorm van verschillende type content (denk aan video, tekst, afbeeldingen) om te zorgen dat hij/zij de beste aankoopbeslissing maakt. Want, volgens Marcus Sheridan is in onze digitale en visuele wereld één ding zeker: wat je niet laat zien, bestaat niet.

The Big 5

Om je potentiële klanten zo goed mogelijk te informeren, moet je erachter zien te komen wat hun vragen zijn. Na het maken van veel content op zijn eigen website (hij verkocht zwembaden), analyseerde Sheridan welke onderwerpen (vragen) de lezers leken te raken. Het kwam neer op 5 onderwerpen:

  • Prijzen en kosten
  • Problemen
  • Vergelijkingen
  • Recensies
  • De beste in zijn klasse

Dit zijn juist de onderwerpen die iedere consument en elk bedrijf het meest onderzoekt voordat ze een aankoopbeslissing nemen. Het advies van Sheridan is dan ook om te beginnen met content maken over deze 5 hoofdonderwerpen. Het advies, volgens de Big 5:

  • Durf je prijs te tonen op de website en leg uit wat de factoren zijn die de prijs bepalen (zeker als je een dienst aanbiedt).
  • Haal de zorgen bij mensen weg. Iedereen maakt zich namelijk zorgen over wat er mis kan gaan als ze dan toch eindelijk die beslissing nemen om geld uit te geven. Praat over de problemen van je product, de nadelen. Beantwoord de volgende vragen: wat zijn de problemen van jouw product/dienst? Wat is volgens de concurrentie negatief aan datgene wat jij verkoopt? Beantwoord deze vragen eerlijk en transparant.
  • Speel in op vergelijkingen, daar zijn consumenten gek op tegenwoordig. Durf jouw product eerlijk te vergelijken met dat van anderen.
  • Consumenten hechten ook veel waarde aan ervaringen van anderen. Zorg daarom dat je om recensies vraagt. Durf ze te delen. De goede, de minder goede en de slechte. Gebruik ook externe reviewplatforms om recensies te laten zien buiten je website-content.
  • Soms is er geen goed vergelijkingsmateriaal of zijn er weinig recensies. Maak dan zelf content. Doe onderzoek naar de oplossingen van concurrenten en maak bijvoorbeeld een top 10 lijstje van alle oplossingen. Uiteraard moet dit wel oprecht zijn en niet alleen een stukje over hoe jouw oplossing de allerbeste in de wereld is.

Sheridan adviseert om bovenstaande content te maken met als uitgangspunt: je ideale klant. Laat je niet leiden door wat concurrenten online zeggen of wat ongeschikte klanten willen horen. Jouw ideale klant is het uitgangspunt van alle content die je maakt.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)