En plots waren daar Midjourney, Dall-E en andere AI-gedreven beeldplatforms. Het idee is simpel: je typt tekst, liefst onverwachte combinaties zoals ‘koe bus’, ‘friet kasteel’ en ‘kaas planeet’, en je krijgt per ommegaande beeld dat nooit eerder gemaakt is – dus origineel. Nu is het meeste beeld waarschijnlijk niet direct perfect of bruikbaar (of voor minder veeleisende gebruikers, afzenders of merken misschien ook wel), maar het spreekt op z’n minst tot de verbeelding. Want de mogelijkheden zijn eindeloos en iedereen weet: de technologie zal alleen maar beter worden. En dat het in onze trendgevoelige industrie niet lang zou duren voordat een merk er iets mee zou doen, bleek wel uit de (geslaagde) reclame van Heinz dat het woord ketchup liet ‘vertalen’ door text-to-image-technologie, waarna – tada! – ontegenzeggelijk een Heinz-ketchupfles in beeld verscheen.
Ook interessant voor je
Impact van opkomende technologieën en adaptieve AI op medische educatie voor farmaceutische professionals
Impact van opkomende technologieën en adaptieve AI op medische educatie voor farmaceutische professionals Technologische vooruitgang transformeert de gezondheidszorg en adaptieve kunstmatige intelligentie (AI) is een...
2 x gelezen
AI-assistenten vs AI-agents de volgende stap in kunstmatige intelligentie
AI-assistenten vs AI-agents de volgende stap in kunstmatige intelligentie Deze, voor velen nog bijna mystieke figuren, zijn voor mij de voorlopers en een leermodel om de wereld van AI te ontdekken. Inmiddels reizen er...
7 x gelezen
AI gebruiken voor artikelen: ‘Belangrijk dat redacties transparant zijn’
AI gebruiken voor artikelen: ‘Belangrijk dat redacties transparant zijn’ Toen schrijver Thomas Heerma van Voss een vermelding van zijn nieuwe boek Het Archief in het modetijdschrift Harper’s Bazaar...
3 x gelezen