Pharmamarketeer
SEO tickets voor een betere samenwerking met development

SEO tickets voor een betere samenwerking met development

SEO tickets voor een betere samenwerking met development

SEO tickets vormen de brug tussen SEO en development. SEO tickets zijn essentieel voor het herstellen van fouten en doorvoeren van verbeteringen. Op deze manier kunnen aanbevelingen correct en efficiënt geïmplementeerd worden.

Als freelance SEO specialist heb ik samengewerkt aan verschillende projecten. Voordat ik aan een nieuw SEO project begin, zorg ik dat er vooraf duidelijkheid is over de capaciteit bij development. Op deze manier weet je hoeveel ruimte development krijgt om bepaalde aanpassingen door te voeren. Is dit te laag? Dan stel ik de verwachtingen bij of vraag om meer capaciteit. Ik verzorg de uitvoering van technische SEO audits, met uiteindelijk een overzicht aan fouten en verbeteringen. Ik adviseer over gewenste aanpassingen en bespreek dit met de leidinggevende en development.

Ticketsysteem uitgelegd

Er zijn meerdere manieren om een overzicht te houden met aanpassingen voor een website. De meest gebruikte methode is een zogenaamde ticket systeem, waarbij in een log de status van taken worden bijgehouden totdat ze afgerond zijn. In deze context gaat het om een SEO log met SEO tickets gericht aan development, die de betreffende tickets verder afhandelen. Gedurende dit proces definieer je als SEO manager de tickets, voorzien van beknopte beschrijving met de gewenste aanpassingen. De tickets worden toegevoegd aan de log, zodat development de taken kan uitvoeren. Het ticket-proces van in behandeling tot afhandeling is als volgt:

  1. Vooraf randvoorwaarden bespreken, zoals budget en capaciteitsgarantie.
  2. Technische SEO audit uitvoeren.
  3. Fouten, bugs en nieuwe features categoriseren.
  4. Optimalisaties prioriteren op basis van impact en inspanning.
  5. SEO manager in overleg met development.
  6. Tickets definiëren voor de backlog.
  7. Tickets in behandeling door development.
  8. Development test i.s.m. SEO de aanpassingen.
  9. Optimalisaties worden gepubliceerd op de site.

Alle stappen in het kort samengevat

Ik zal kort alle stappen opsommen. Door deze stappen te volgen zorg je ervoor dat technische SEO-adviezen efficiënt worden uitgevoerd.

  • Bij het beschrijven van SEO tickets, focus op resultaten en niet op de instructies zelf. Beschrijf wat je wilt bereiken, niet hoe het gedaan moet worden. Vertrouw op de expertise van developers om te kiezen voor de meest efficiënte oplossing.
  • Schrijf overtuigende user-stories. Beschrijf het gewenste resultaat vanuit het perspectief van de gebruiker (user), inclusief het verwachte eindresultaat.
  • Hou rekening met de capaciteit, werkdruk en prioriteiten bij development. Splits grote taken op in kleine taken, zodat het beter beheersbaar wordt.
  • Geef technische fouten de prioriteit, boven nieuwe functies. Fouten die groei in de weg staan wil je als eerst opgelost hebben. Focus je daarbij op aanpassingen met de hoogste impact en laagste effort-niveau.
  • Plan tijd met development voor kennisdeling. Vertel over het belang van SEO en het tijdig uitvoeren van SEO-taken.
  • Stimuleer open communicatie. Luister actief om perspectieven van developers te begrijpen. Gebruik inlevingsvermogen boven je ego en stel open vragen.
  • Creëer draagvlak bij het management voor SEO als investering. Om meer capaciteit en prioriteit te krijgen vanuit development, is het belangrijk dat het management hierop aanstuurt. Als SEO marketeer ga je daarom in gesprek met personen die hiervoor kunnen zorgen.
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)