PIM Trendrapport 2025: Hoe merken relevant blijven in een complexe samenleving
Door alle technologische innovaties, maatschappelijke verschuivingen en economische onzekerheid is het voor marketeers essentieel om richting en betekenis te vinden.
Het Trendrapport 2025, de 20e editie van het jaarlijkse rapport van Platform Innovatie in Marketing (PIM), biedt marketeers inzichten in hoe ze relevant kunnen blijven door in te spelen op fundamentele menselijke behoeften. Het rapport, ontwikkeld door trendwatchers van TrendsActive, draagt de titel Complex Society en onderzoekt hoe merken impact kunnen maken in een tijdperk vol prikkels, verdeeldheid en onzekerheid. Drie trends staan hierbij centraal:
- Simplicity: Consumenten kampen met keuzestress en overweldiging door informatie-overload. Merken kunnen zich onderscheiden door eenvoud en duidelijkheid te bieden.
- Division: Polarisatie in de samenleving groeit, waardoor consumenten zich steeds meer identificeren met merken die hun waarden en zorgen erkennen en ruimte bieden voor nuance.
- Guidance: De afname van traditionele structuren en stijgende individualisering zorgt voor een grotere behoefte aan houvast. Merken kunnen inspelen op deze behoefte door duidelijke kaders te scheppen en vertrouwen uit te stralen.
Volgens TrendsActive dragen merken nu nog vaak bij aan de complexiteit van het dagelijks leven, terwijl er juist kansen liggen om consumenten te begeleiden en te helpen navigeren in deze turbulente tijd.
Tijdens het PIM TrendFest, dat in samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam werd georganiseerd, zijn de rode draden en verrassende trends uit twintig jaar PIM Trendrapporten geanalyseerd met behulp van AI-tools. Daarnaast introduceerde PIM een interactieve chatbot, gevoed met de inhoud van alle eerdere trendrapporten, waarmee marketeers zelf in gesprek kunnen gaan over trends en inzichten uit het verleden.
Het PIM Trendrapport 2025 is hier te downloaden.