Pharmamarketeer
Online marketing: dé trends & tips voor de tweede helft van 2024

Online marketing: dé trends & tips voor de tweede helft van 2024

Online marketing: dé trends & tips voor de tweede helft van 2024

De eerste helft van het jaar zit er alweer op. We proberen niet te vervallen in clichés, maar de ontwikkelingen op het gebied van onder andere AI, search, en social media volgen elkaar in een razendsnel tempo op. Ben je er even tussenuit geweest? I’ve got you covered. Ik heb de belangrijkste must-reads op het gebied van online marketing voor je op een rij gezet. Neem de tijd voor deze deep-dive en je bent klaar om te knallen in de tweede helft van dit jaar.

De online marketingtrends van 2024

Joris Toonders deelt traditiegetrouw elk jaar zijn vooruitblik op de marketingtrends voor de komende 12 maanden. Hij maakt zich er niet makkelijk vanaf met een handjevol trends die je eigenlijk al had kunnen raden. Hij levert een complete lijst van maar liefst 22 trends aan, die hij vrij uitgebreid behandelt. Ik licht er graag een paar uit.

1. Recruitment marketing

Het is uitdagender dan ooit om vacatures in te vullen. Eind 2021 ontstond er een kantelpunt waarin er meer vacatures openstaan dan de werkloze beroepsbevolking groot is. De piek lijken we te hebben gehad, maar in het derde kwartaal van 2023 is de spanning op de arbeidsmarkt nog steeds groot: 114 vacatures per 100 werklozen.

Recruitment marketing staat echter nog in de kinderschoenen. Een mooie kans dus om verder te kijken dan alleen een werken bij-website. Bijvoorbeeld met een sterke wervingscampagne op Meta. Hoe je dat doet, legt Anoek de Jong uit in dit artikel.

Maar hoe word je dan een magneet voor kandidaten die écht bij je passen? Roy van den Anker tipt:

  1. Minder beloven, meer waarmaken
    Beloof alleen wat je waar kan maken. Zeker met de opkomst van review-platforms als ‘Glassdoor’, waar je het eerlijke verhaal leest van de mensen die er werken.
  2. Stop met de purpose bullshit
    Mooie voornemens op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke verantwoordelijkheid? Deel ze alleen wanneer het echt is. Greenwashing werkt tegen je.
  3. Denk aan de achterdeur
    Voorkom dat het harde werken om nieuwe mensen te werven verloren gaat, doordat medewerkers via de achterdeur weer vertrekken. Mensen vasthouden is makkelijker dan nieuwe mensen werven.

2. Conversational commerce

Een grote verandering van de afgelopen jaren is de groeiende behoefte om via tekst te communiceren met bedrijven. Steeds meer mensen zijn het minder gewend om te bellen, maar sturen liever een bericht met een vraag. Conversational commerce moet ervoor zorgen dat alle klantcommunicatie naadloos in elkaar overloopt en zo de gebruikerservaring optimaliseert.

Wil je met conversational commerce aan de slag? Dan heb ik een paar leestips voor je:

3. Retentie

Het klinkt zo logisch om goed voor je bestaande klanten te zorgen, in plaats van het grootste gedeelte van je tijd te stoppen in het zoeken van nieuwe klanten. Toch blijft de vraag wat de Customer Lifetime Value van een klant is, vaak onbeantwoord. Retentiecijfers als de basis. Amazon en Bol hebben het goed begrepen met hun retentieprogramma’s Prime en Select. Wat ga jij het komende (half)jaar doen om je klanten terug te laten keren?

4. Visual search

Zelf ben ik een groot fan van Google Lens. Het fotoalbum op m’n telefoon staat vol met screenshots van schoenen, tassen en zonnebrillen die ik op Instagram ben tegengekomen die ik vervolgens door de Google Lens haal om ze op m’n verlanglijstje te kunnen zetten. En Google blijft ontwikkelen. Met MultiSearch kun je onder meer een afbeelding gebruiken om daar vervolgens tekst aan toe te voegen. Die ene zonnebril, maar dan in het bruin bijvoorbeeld.

Volgens Vivianne van Strijland is visual search zelfs het antwoord op het veranderende zoekgedrag (van desktop naar mobiel, sterkere voorkeur voor visuele content).

De toekomst van search…

Voor Frankwatching is search ontzettend belangrijk. 20 jaar geleden schreef Frank zijn eerste blog en op dit moment publiceren we wekelijks zo’n 15 inhoudelijke artikelen op het gebied van onder andere online marketing, AI, content, social media en communicatie. Daarmee hebben we een behoorlijke autoriteit opgebouwd. En we werken er hard aan om die autoriteit hoog te houden: hoogwaardige content, geoptimaliseerde metatags, geoptimaliseerde afbeeldingen, keywords in titels en tussenkopjes… You know the drill.

Dit artikel van Gabriëlla Modderman overtuigde mij ervan dat we onze search-strategie niet alleen moeten richten op de standaard zoekmachines als Google en Bing. En ook Sjef Kerkhofs onderschrijft dat de link tussen social media en zoekmachineoptimalisatie (SEO) steeds belangrijker wordt: “Voor jongere internetgebruikers fungeren social media als zoekmachines, wat marketeers moeten benutten om hun doelgroep te bereiken. Dit biedt kansen om de afhankelijkheid van betaalde media te verminderen.”

Een paar basistips:

  • Doe zoekwoordenonderzoek om de juiste zoektermen te achterhalen
  • Gebruik relevante zoektermen in je berichten, bio en beeldmateriaal
  • Maak gebruik van hashtags om je content meer body te geven
  • Voeg waar mogelijk een locatie toe, zodat gebruikers je letterlijk kunnen vinden

Elk platform heeft zijn eigen algoritme en eigenschappen. In haar artikel deelt Gabriëlla optimalisatietips die voor vrijwel alle platformen gelden én geeft ze specifieke tips voor de verschillende kanalen.

…Het einde van SEO?

Praat je over search, dan praat je over SEO. Nog wel. Ons zoekgedrag verandert, dat heeft Google onderzocht. Michelle de Zeeuw licht 4 trends in ons zoekgedrag uit. Wordt SEO binnenkort verleden tijd? Niet alleen de opkomst van social media als zoekplatform vormt een bedreiging voor de zoekmachines van deze wereld. Ook de opkomst van Search Generative Experience (SGE) is er een om nauwlettend in de gaten te houden en op in te spelen. Wil je weten wat SGE is? Jadwiga Peters testte er volop mee en legt uit:

“​​In de Search Generative Experience combineert Google de mogelijkheden van Bard met het beste van Google. De interactie van een chatbot gecombineerd met de resultaten van een zoekmachine, dus. Dit AI-gedeelte staat boven de organische zoekresultaten in de Search Engine Results Page (SERP). Dit blok noemt Google het AI-snapshot.”

Een uitgebreide demonstratie van haar bevindingen, vind je in haar artikel.

Volgens Stephanie van Leeuwen zal de opkomst van SGE in Google ervoor zorgen dat de inhoud van het werk van vele marketeers en SEO-specialisten voorgoed verandert. Wat betekent SGE voor jouw toekomst als SEO-specialist? Waarschijnlijk dat je voor een andere aanpak zal moeten gaan. Hoe doe je dat?

  1. Focus op je branding
  2. Probeer Gemini je ook daadwerkelijk te laten benoemen
  3. Spreid je kansen (niet alleen Google en AI, maar ook YouTube en TikTok zijn in trek. Zie het kopje “De toekomst van search…”)
  4. Experimenteer

🇪🇺 Joost Klein als marketing-guru

We konden de eerste maanden van het jaar niet om Joost Klein heen. Joost (en zijn team, ongetwijfeld) ontpopte zich als ware marketing-koning. Niek Stevens vatte dat mooi samen in het artikel ‘Het geheim van Joost Klein: 6 marketing-lessen van Europapa’. De TLDR (too long, didn’t read):

  1. Wees echt. Het lijkt misschien een gimmick, maar Joost is echt. Hij deelt zijn indrukwekkende, persoonlijke verhaal en onderscheidt zich op deze manier van andere oppervlakkige ESF-acts.
  2. Joost maakte gebruik van historische data. Hij bestudeerde alle Nederlandse Songfestival-inzendingen ooit (sinds 1955) en gebruikte dat als input voor zijn nummer.
  3. Joost = de zeitgeist en sluit daardoor perfect aan bij de doelgroep. Happy hardcore, ontstaan in Nederland, is terug en Joost maakt daar dankbaar gebruik van. Inclusief gastrol voor DJ Paul Elstak in de Europapa-video.
  4. Details! Het zijn de kleine dingen die een groot verschil maken. Dat geldt voor een Songfestival-inzending, maar ook voor jouw campagne.

Lees vooral verder in het artikel van Niek hoe Joost zijn volgers meekreeg in zijn “Joost Klein for Eurovision”-campagne en hij het zo voor elkaar kreeg de meest bekeken inzending op het officiële Eurovisiesongfestival YouTube-kanaal te worden. Ik sluit me aan bij Niek: ‘douze points’ voor creatief vakmanschap!

En om nog heel even terug te gaan naar de Europapa-gekte: de leukste inhakers van onder andere Bol, Mediamarkt en HEMA.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)