Pharmamarketeer
Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing

[onderzoek] Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing

Vijf jaar AVG: balans tussen compliance en marketing

CEO’s en marketing executives uit heel Europa hebben hun ervaringen met privacy compliance gedeeld in de tweede editie van de AVG-survey van Piwik Pro. Vier op de vijf (80%) respondenten zegt dat het mogelijk is om een balans te vinden tussen effectieve marketing en privacy compliance. Dit is bijna 20 procent meer dan in de survey van vorig jaar (63,2%).

Ook is ruim 70 procent van de deelnemers aan de survey van mening dat de wet makkelijk te begrijpen is. Bedrijven nemen privacy-evaluaties van hun technologie ook serieuzer – een derde (33%) doet deze evaluaties regelmatig, terwijl iets meer – 36% – deze af en toe uitvoert.

‘De AVG is door sommigen wel gekarakteriseerd als ‘Europeanen die zichzelf ‘doodreguleren’. Het is mogelijk dat de AVG een einde heeft gemaakt aan sommige bedrijfsmodellen, maar privacy en compliance worden inmiddels wel door veel bedrijven omarmd’ volgens Piotr Korzeniowski, CEO bij Piwik Pro.

Ophef

De recente ophef in Europa rond het gebruik van Facebook en Google Analytics heeft mogelijk de populariteit van Europese en in de EU gehoste marketingplatforms vergroot. Veel organisaties (58%) gebruiken al marketingsoftware waarvan de servers in de EU staan, terwijl driekwart overweegt om hun big tech-tools te vervangen door Europese alternatieven. Dit is een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 50% van vorig jaar. Dit alles wijst erop dat bedrijven meer bereid zijn om zich te houden aan de bepalingen in de AVG, dat ze de actualiteit volgen en dat ze bereid zijn om hun strategieën aan te passen.

Boete
Dat privacy-overtredingen steeds serieuzer worden aangepakt door de EU, blijkt wel uit de recente boete van €1,2 miljard voor Meta, het moederbedrijf van o.a. Facebook. Dit is de hoogste AVG-boete tot nu toe. Meta kreeg deze boete voor het overzetten van gegevens van Europese Facebook-gebruikers naar servers in de VS op basis van de zogeheten ‘Standard Contractual Clauses’ (SCCs).

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)