Onderzoek LinkedIn: AI populair bij B2B, optimisme bij marketeers
Na een uitdagend jaar van krappe marketingbudgetten en hoge druk om return on investment (ROI) te bewijzen, tonen B2B-marketing leiders wereldwijd een hernieuwd optimisme.
Bijna 9 op de 10 (88%) zijn optimistisch over de omzetverwachtingen en ongeveer driekwart (72%) verwacht dat de marketingbudgetten komend jaar zullen stijgen. Ook de opkomst van Generatieve AI (GAI) binnen B2B-marketing kent een stijgende lijn: marketingprofessionals wereldwijd lopen voorop bij de adoptie van AI en het opbouwen van AI-vaardigheden, met als voornaamste doel hun ROI te verbeteren.
Dat blijkt uit het nieuwe B2B Benchmark report van LinkedIn, een jaarlijks onderzoek onder meer dan 2.000 CMO’s, CFO’s en senior level B2B-marketeers in aanloop naar het internationale Cannes Lions Festival of Creativity. Het onderzoek identificeert en analyseert trends in B2B-marketing en geeft inzicht in de huidige staat van de sector.
Marketingsector voert de lijst van AI-onderlegde professionals wereldwijd aan
LinkedIn data toont aan dat 2 op de 3 B2B-marketing leiders wereldwijd al gebruikmaken van Generatieve AI-toepassingen in hun marketingactiviteiten. Zij zeggen dat het hen helpt om hun productiviteit te verbeteren (40%), contentcreatie te versnellen (39%) en meer kostenefficiëntie te creëren (30%).
Daarnaast blijkt uit LinkedIn-data dat er wereldwijd een 142x toename is van LinkedIn-gebruikers die AI-vaardigheden aan hun profiel hebben toegevoegd, waarbij marketeers de lijst aanvoeren. ‘Artificial Intelligence’ is de snelst groeiende digitale vaardigheid voor CMO’s, kijkend naar de vaardigheden die CMO’s het afgelopen jaar aan hun LinkedIn-profielen hebben toegevoegd.
Merkopbouw sleutel tot “collectief vertrouwen”
Niet alleen het implementeren van GAI staat hoog op de agenda. Data uit het onderzoek onthullen ook dat 72% van de B2B-professionals het moeilijk vindt om zich te concentreren op wat het belangrijkst is, namelijk het bereiken van kopers, vanwege de vele verschillende eisen. Hierdoor is de overgrote meerderheid (88%) het erover eens dat het opbouwen van collectief vertrouwen de sleutel tot succes is om kopers te bereiken.
Succes in B2B hangt niet alleen af van één relatie of connectie; het opbouwen van collectief vertrouwen onder een groep beslissers en merkambassadeurs die een aankoopbeslissing beïnvloeden, zal cruciaal zijn in het komende jaar. Dit omdat B2B-aankopen doorgaans veel tijd in beslag nemen en vaak emotie gedreven zijn. Ook zijn er vaak zes tot tien stakeholders betrokken bij de beslissing, die gemiddeld 17 betekenisvolle interacties met een bedrijf hebben voordat een aankoop wordt gedaan.
In dit aankoopproces speelt creativiteit een cruciale rol om top-of-mind te blijven bij potentiële klanten. Bijna driekwart (73%) van de B2B-marketeers heeft zich dan ook gericht op het ontwikkelen van meer gedurfde creatieve uitingen. 61% van de B2B-marketeers is het erover eens dat dit helpt om de betrokkenheid bij het merk te vergroten en conversies te stimuleren.
Marcel Molenaar, Director LinkedIn Marketing Solutions en Country Manager Benelux: ‘Na een jaar van constante druk om de ROI te bewijzen, ben ik optimistisch over hoe B2B-marketeers wereldwijd zich nu herpakken en hun AI-vaardigheden en kennis vergroten. De geboekte tijdswinst door generatieve AI zal worden benut om meer mensgerichte werkzaamheden uit te voeren: nieuwe doelgroepen ontdekken of de merkherkenning verbeteren. Aangezien er bij B2B-aankopen vaak veel verschillende stakeholders betrokken zijn, is het cruciaal om ‘collectief vertrouwen’ op te bouwen. We zien dan ook meer lef en durf voor creatieve campagnes in B2B, die zorgen voor een grotere kans op succes in het komende jaar.’