Pharmamarketeer
Onderbenutte SEO-rapporten in Search Console

Onderbenutte SEO-rapporten in Search Console

Onderbenutte SEO-rapporten in Search Console

Google Search Console (GSC) is een van de meest waardevolle gratis tools voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). De populaire sectie “Prestaties” in GSC toont onder andere de rankings van een website, de bronnen van organische klikken en andere informatie, zoals:

  • Pagina’s met het meeste verkeer,
  • Best presterende zoekopdrachten,
  • Pagina’s en zoekopdrachten met verkeersverlies (na een Google-update).

Toch biedt de Prestaties-sectie veel meer. Hier zijn drie minder gebruikte rapporten om je SEO te verbeteren.

Apparaten van bezoekers

Smartphones zijn steeds vaker het belangrijkste apparaat voor bezoekers en conversies. Maar dit verschilt per website. Sommige sites hebben nog steeds meer desktopgebruikers dan mobiele gebruikers.

Search Console rapporteert het aantal bezoekers dat via mobiele apparaten en desktops naar je site zoekt en landt. In Prestaties > Zoekresultaten kun je dit inzien:

  • Klik op “Nieuw” om een nieuwe filter te maken,
  • Selecteer “Apparaat,”
  • Klik op het tabblad “Vergelijken,”
  • Pas “Desktop” versus “Mobiel” toe.

Verkeer vanuit Afbeeldingen

Google’s afbeeldingsresultaten en afbeeldingpakketten kunnen veel klikken genereren. Toch is het lastig om de best presterende resultaten te identificeren. Search Console biedt enig inzicht in Prestaties > Zoekresultaten:

  • Selecteer “Zoektype: Afbeelding,”
  • Klik op de kolom “Zoekopdrachten,”
  • Sorteer de resultaten op “Klikken.”

Zoek vervolgens in Google Afbeeldingen naar die zoekopdrachten om te ontdekken welke van jouw afbeeldingen rankt en klikken genereert. Er is naar mijn ervaring geen betere manier om de prestaties van een site in Afbeeldingenzoekopdrachten te zien.

Blijf ook aandacht besteden aan je beeldoptimalisatietechnieken, zoals alt-tekst, bestandstype en -grootte, en pas je strategie indien nodig aan.

Land van bezoekers

Bezoekers die op Engelstalige websites terechtkomen, komen waarschijnlijk uit de Verenigde Staten, omdat dit het meest bevolkte Engelssprekende land is. Maar andere landen bieden veel e-commercepotentieel.

Om te zien uit welke landen bezoekers komen, gebruik je Prestaties > Zoekresultaten:

  • Klik op de kolom “Landen,”
  • Sorteer op “Klikken.”

Krijg dieper inzicht in deze gegevens door een filter te maken dat de bezoekers laat zien die zoekresultaten naar hun moedertaal vertalen voordat ze je site bezoeken. Landen met veel klikken vanuit vertaalde resultaten wijzen op een markt die beter bediend kan worden in die taal.

  • Klik op “Nieuw” om een filter te maken,
  • Selecteer “Zoekweergave,”
  • Kies “Vertaald resultaat.”

Deze minder bekende rapporten in GSC kunnen farmaceutische marketeers waardevolle inzichten bieden om hun SEO-strategie te optimaliseren en beter af te stemmen op de behoeften van verschillende doelgroepen.

*Dit artikel is vertaald naar het Nederlands

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)