Pharmamarketeer
Social mediatrends 2024: culture-first reset voor merken

Ogilvy Social.Lab presenteert rapport social mediatrends 2024: culture-first reset voor merken

Social mediatrends 2024: culture-first reset voor merken

Ogilvy Social.Lab presenteert de thema’s en trends die de komende 12 maanden de (digitale) marketingindustrie zullen bepalen.

De studie identificeert 10 subtrends die deel uitmaken van een grotere beweging in de richting van een ‘culture-first’ sociale benadering. De trends zijn geïdentificeerd door middel van een analyse van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van sociale-mediamarketing in 2023 en zijn toekomstgericht geprojecteerd door de lens van cultuur. Het rapport is gebaseerd op interne campagnegegevens, rondetafelgesprekken met experts en interviews met klanten.

Recap 10 trends

Cultuur als meerlagig spel
De rode draad in het rapport is de rol van cultuur in een landschap dat zo verzadigd, gefragmenteerd en chaotisch is. Merken reageren steeds vaker op nano-momenten van tractie en gebruiken AI-gestuurde sociale intelligentie om cultuurgebeurtenissen op nano-, micro- en macroniveau te volgen en in kaart te brengen.

Collabcultuur neemt toe
Het rapport wijst ook op de opkomst van ongebruikelijke allianties tussen merken, wat leidt tot ontwrichtende betrokkenheid. Speciale of limited-edition drops rond persoonlijkheden van creators zullen blijven floreren in 2024.

Makers blijven centraal staan
Nu de creator-economie tegen 2027 naar schatting 480 miljard dollar zal bedragen, is een zinvol plan voor de betrokkenheid van creators nog fundamenteler voor een toekomstgerichte sociale strategie.

Terugkeer naar community
Basiscommunitybeheer evolueert naar een proactieve strategie voor communitybetrokkenheid. Gebruikers zoeken steeds vaker veiligere, rustigere ruimtes op, zoals besloten forums zoals WhatsApp, besloten Facebook-groepen, Reddit, Discord en Mastodon.

Engagement vóór alles
Engagement van hoge kwaliteit krijgt voorrang op traditionele mediametrics. Merken verschuiven naar sociale inhoud die eerst het publiek en de interesse aanspreekt en die is afgestemd op optimale organische prestaties.

Video: de lange en korte termijn
Video’s kijken blijft het dominante consumentengedrag in vergelijking met andere sociale media-activiteiten. De dominantie van TikTok en Instagram Reels, en de opkomst van YouTube Shorts, laat zien dat consumenten blijven houden van pittige korte clips, maar we zien ook dat content in een langere vorm aan populariteit wint.

AI is onontkoombaar
AI is klaar om de sociale teams van merken in 2024 op te stuwen. Van conceptuele assistentie en generatieve contentcreatie tot AI-megasterpersoonlijkheden die grote merkcampagnes leiden, de invloed van AI is onontkoombaar.

TikTok toppositie
Onder Gen Z-gebruikers blijft de opmars van TikTok onophoudelijk met ongeveer 1,6 miljard in het derde kwartaal van 2023, waardoor het het belangrijkste platform is voor grote merken om te kraken in 2024. Toch komt het succes met extra opletten.

Meta nog steeds belangrijk
Ondanks de uitdagingen blijft Meta wereldwijd een toonaangevende advertentiebestemming. Het bestaande ecosysteem is vooral sterk in opkomende markten en Threads is een Meta-merk om in de gaten te houden.

LinkedIn en de opkomst van B2B influence
Voor B2B merken is LinkedIn een contactpunt van onschatbare waarde geworden voor professionals en bedrijven om enkele van hun beste troeven te laten zien – de bedrijfscultuur en de expertise van het personeel.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)