Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. ‘Word dirigent’.
Dit betogen Peter Weinberg en Jon Lombardo, co-founders van AI-bedrijf Evidenza, dat synthetische data gebruikt om verbeterde marketingplannen te smeden. ‘Zou je liever een robot je vloeren laten dweilen of voor jou de Amalfikust laten bezoeken? Wil je dat AI je reclameteksten schrijft of je marktsegmentatie uitvoert? Wij vinden: de voordelen van AI zijn evenredig aan de complexiteit van de marketingtaak’, aldus de heren.
In essentie komt het er op neer dat als je AI je moeilijkste taken geeft – zoals segmentatie, targeting en positionering – je voordelen revolutionair kunnen zijn.
‘In plaats van een strategie die na maanden werk en €600.000 aan kosten slechts een statisch plan oplevert, kun je met AI bijvoorbeeld een strategie maken die sneller, goedkoper en dynamischer is. Het echte voordeel is niet alleen de besparing in tijd en geld, maar ook de mogelijkheid om strategieontwikkeling continu te maken.’
Zo wordt strategieontwikkeling volgens Weinberg en Lombardo een voortdurend proces in plaats van een jaarlijkse exercitie. Ondanks dit potentieel, gebruiken veel marketeers AI toch nog steeds voornamelijk voor schijnbaar eenvoudige taken, zoals het schrijven van teksten. Dit beperkt de voordelen die AI kan bieden. Door als marketeer AI in te zetten voor de moeilijkste marketinguitdagingen – zoals STP – kunnen de resultaten aanzienlijk beter zijn. Kortom, de echte innovatie ligt volgens hen in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor schrijftaken. Marketeers moeten AI inzetten als een ‘dirigent’ die verschillende modellen orkestreert en gebruikt voor de juiste beslissingen, en niet alleen als assistent.
(PvWK | bron: Marketingweek | beeld: Markus Winkler / Unsplash)