Pharmamarketeer
Maak saaie content interessant: spelen met invalshoeken [3 tips]

Maak saaie content interessant: spelen met invalshoeken [3 tips]

Maak saaie content interessant: spelen met invalshoeken [3 tips]

Stel: een collega staat aan je bureau met een – volgens die collega – briljant contentidee. Wat doe jij dan? Schiet je direct in de actiestand? Heb je binnen vijf minuten een wervelende tekst geschreven voor social media die – voor je gevoel – wel lekker klinkt? Of neem je écht even de tijd om stil te staan bij welke aanpak het meest effectief is? Ook al heb je die tijd misschien niet en is de druk hoog: denk goed na over de invalshoek voor je content.

Want echt: dit maakt het verschil tussen content die verzuipt in het massale aanbod en content die impact maakt. En daarmee ook betere resultaten boekt in termen van bereik en interactie. Waar je socialmediapost, nieuwsbriefartikel of webtekst nu misschien nog wat saai overkomt, kun je – door het kiezen van de juiste invalshoek – tóch jouw publiek weten te triggeren. Maar bovenal zorgt variatie in je invalshoeken ervoor dat jouw content blijft verrassen en interessant blijft voor je publieksgroepen.

Misschien ben je met jouw content op dit moment vooral aan het ‘zenden’. Vaak horen we van organisaties dat ze daar eigenlijk van af willen. Althans; er moet meer balans in komen. Beter luisteren, meer dialoog en inspelen op de leefwereld van je publiek staan regelmatig bovenaan wensenlijstjes van contentmakers en -strategen. Besef dan dat het kiezen van een invalshoek je kan helpen om dat perspectief om te draaien.

In plaats van ‘van binnen naar buiten’ maak je content ‘van buiten naar binnen’. Daarmee bedoelen we: verhalen waarin het perspectief van je publiek centraal staat, niet het gezichtspunt van jouw organisatie.

De 4P-methode

In ons eerdere artikel beschreven we al hoe je iedere dag weer met behulp van de 4P-methode kunt werken aan focus en structuur in jouw content. Dat is fijn voor jou, je team, je manager of leidinggevende. Maar het draagt ook daadwerkelijk bij aan het succes van de organisatie.

Weet je het nog? 4P staat bij deze methode voor PijlerPubliekPerspectief en Platform. Nadat je bij het formuleren van je contentstrategie de kaders hebt vastgelegd binnen de vier P’s, maak je bij het bedenken van content iedere keer weer bewuste keuzes:

  • Binnen welke pijler valt mijn onderwerp?
  • Voor wie maak ik deze content?
  • Via welke platforms kan die mensen bereiken?
  • Maar ook: wat is de meest effectieve manier om mijn boodschap voor het voetlicht te brengen?

Kies je invalshoek

Het slim kiezen van de invalshoek voor jouw content is bij dat laatste essentieel. Het laat je goed nadenken over de vragen en behoeften van je publiek en wat je met jouw content wil bereiken. Welk antwoord of welke oplossing bied jij aan, waar je doelgroep ook echt iets mee kan? Een bewuste keuze hierin betekent ook iets voor de manier waarop je jouw boodschap brengt.

  1. Informatief (‘We presenteren ons nieuwe beleid op gebied van…’)
  2. Activerend (‘Word vrijwilliger bij onze vereniging…’)
  3. Inspirerend (‘Wil jij net als Henk het verschil maken in jouw buurt?’)
  4. Educatief (‘Hoe je in 5 stappen werkt aan meer bereik…’)
  5. Amuserend (‘Onze directeur doet mee aan de TikTok-challenge..!’)
[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)