Pharmamarketeer
Kansen en Trends in Moderne Marketing: Wat speelt er?

Kansen en Trends in Moderne Marketing: Wat speelt er?

De Impact van Diversiteitsbeleid en Purposeful Marketing (ook AI)

Als marketeers hebben we de verantwoordelijkheid om ons in te zetten voor belangrijke aspecten zoals diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusiviteit. Maar over ai is er nog niet genoeg nagedacht. Heeft ai namelijk rechten of kan er de schuld worden gegeven aan deze tool? Ondanks dat 40% van de Nederlandse marketeers denkt dat vakmanschap kan worden vervangen, is bij 20% dit onderwerp nog niet actief in behandeling. In dit artikel wordt besproken hoe nieuwe inspanningen moeten ontstaan om een positieve impact te creëren en waarde toe te voegen aan onze merken. 

De Rol van het Diversiteitsbeleid

Diversiteitsbeleid is een belangrijk aandachtspunt voor marketeers. Niet alleen voor een inclusieve en representatieve marketingbenadering, maar ook biedt het een antwoord op de zorgen binnen de marketingstrategieën over het bereiken van steeds kleiner wordende marktsegmenten. De kunst om precies te begrijpen met wie je zaken wilt doen, of voor wie je een merk wilt opbouwen, is één van de grote marketingdisciplines. Het zorgt voor focus binnen een organisatie en moet uiteindelijk richting geven aan de ontwikkeling van producten, proposities, diensten en zelfs de hele klantervaring.

Het Uitdragen van Purpose 

Om een sterke merkidentiteit op te bouwen en een emotionele band met jouw doelgroepen op te bouwen, is het van cruciaal belang om de doelstellingen van je organisatie uit te drukken. Het creëren van inhoud die aansluit bij jouw principes en doelen kan het beste gedaan worden met owned media. Of het nu gaat om de reden waarom je een nieuw product lanceert of een besluit neemt over duurzaamheid, je publiek wil het weten. Door dit consequent en duidelijk te delen, versterk je de relatie met je doelgroep. 

AI 

Deze transparantie is essentieel voor vertrouwen met je klanten, zeker met de de snelle opkomst van Cybercrime-as-a-Service (CaaS) en generatieve AI die ook cybercriminelen meer mogelijkheden bieden dan ooit. Aan de andere kant wordt het tegengaan van medische misinformatie wel makkelijker met het inzet van AI. Patiënten die schriftelijk vragen stellen aan zorgverleners van het UMCG in Groningen krijgen een antwoord dat door een chatrobot is opgesteld. Volgens kno-arts Van der Laan is het zelfs zo dat de antwoorden van de robot informatiever en vriendelijker zijn dan die van de zorgverleners. Artsen hoeven het antwoord alleen nog te controleren en waar nodig aan te passen. 

In de kliniek 

AI biedt mogelijkheden om sneller en nauw­keuriger te werken en zo kosten te besparen. In potentie kunnen we met AI sneller en beter diagnosticeren, behandelingen optimaliseren en nauwkeurigere prognoses geven. Bij een vergrijzende bevolking met een toenemende zorgvraag en daardoor stijgende zorgkosten biedt AI dus perspectief. Door de voortschrijdende techno­logische ontwikkelingen neemt het aantal mogelijke toepassingen in de gezondheidszorg sterk toe. 

Tot slot

In het samenspel van diversiteit, purpose-driven communicatie en AI liggen de kansen voor marketeers om niet alleen waarde toe te voegen aan merken, maar ook om positieve veranderingen te stimuleren in diverse aspecten van de samenleving. Het is aan ons als marketeers om deze kansen te benutten en voortgang te boeken op het gebied van inclusiviteit, doelgerichtheid en technologie.

Pharmamarketeer™

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)