Houd je doelgroep niet voor de gek: zo blijf je authentiek en betrouwbaar
Authenticiteit en transparantie zijn geen modewoorden, maar onmisbare ingrediënten voor merken die serieus genomen willen worden. In een tijd waarin content in een mum van tijd onder veel ogen kan komen (en jouw reputatie dus snel gemaakt of gebroken kan worden), is het essentieel om eerlijk en oprecht te zijn. Maar hoe zorg je ervoor dat je verhaal zo authentiek mogelijk is en onthouden wordt?
Gebrek aan authenticiteit
Hier een aantal tips hoe je transparantie kunt toevoegen aan je communicatie:
Het belang van je ‘waarom’
Ieder merk heeft een verhaal én een drijfveer. Dit ‘waarom’ – de kern van je motivatie – vormt de ruggengraat van je communicatie. Of het nu gaat om de reden waarom je een nieuw product lanceert of een besluit neemt over duurzaamheid, je publiek wil het weten. Door dit consequent en duidelijk te delen, versterk je de relatie met je doelgroep.
Interne openheid
Een transparante cultuur begint van binnenuit. Wanneer medewerkers zich gehoord voelen, vragen durven te stellen en hun mening mogen geven, bevordert dit een open werkcultuur. Dit heeft niet alleen invloed op de tevredenheid van je medewerkers, maar zorgt er ook voor dat medewerkers positief zullen communiceren met anderen over jouw merk. Deze mond-tot-mondreclame zorgt voor vertrouwen.
Eerlijke, externe communicatie
Als merk is het belangrijk om successen te vieren en naar buiten te communiceren. Maar het is uiteraard niet altijd feest bij jouw merk, want waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt.
En het toegeven van je fouten is net zo belangrijk in je communicatie als het vieren van successen. Hoe je omgaat met fouten, kan je imago maken of breken. Een fout erkennen, ervan leren en vervolgens verbeteren toont karakter en integriteit. En dat zorgt voor vertrouwen bij je doelgroep.
De beloning
Mensen doen het liefst zaken met merken die ze goed kunnen vertrouwen. Ze bevelen ze aan bij vrienden en blijven vaak loyaal aan jouw merk, zelfs als er iets beters voorbijkomt. Sleutel hierin is dus om consistent te blijven in je transparante communicatie.
De kracht van expertise
Heeft jouw merk veel expertise in huis? Dan kun je dit goed inzetten om vertrouwen te winnen van je doelgroep. Het delen van waardevolle informatie of de nodige kennis bijbrengen aan je doelgroep, zorgt voor meer geloofwaardigheid. Door een expertstatus te claimen, verbind je dus je naam aan betrouwbaarheid en kwaliteit. Een aantal tips hoe je dit kunt doen:
Deel je inzichten
Het publiceren van artikelen, video’s en whitepapers, het geven van webinars of het delen van persberichten kan jouw merk onder de aandacht brengen. En door dit consistent te blijven doen, is het mogelijk om een reputatie op te bouwen als thought leader in jouw branche.
Zoek de interactie
Uiteraard gaat het niet alleen om kennis delen en het zenden van boodschappen. Het is ook belangrijk om te luisteren naar je doelgroep om vertrouwen te winnen. Door de interactie aan te gaan, vragen te beantwoorden en feedback te omarmen, toon je niet alleen expertise en betrokkenheid, maar ook de bereidheid om te leren en je aan te passen. Ziet jouw doelgroep dat je iets doet met deze feedback? Dan win je hun vertrouwen.
Authenticiteit opbouwen door kennis
Dat je veel kennis in huis hebt, betekent nog niet dat die direct geloofd wordt door je doelgroep. Door ervaringen met honderden klanten bij ANP Business – die allemaal op zoek zijn naar meer en betere media-aandacht – kan ik stellen dat het een verademing voor de meeste lezers is als je je kennis onderbouwt.
Zeker doordat er vandaag de dag genoeg marketingclaims worden gedaan door merken. Zorg er dus voor dat je goed kunt onderbouwen waar jouw kennis vandaan komt, zodat je zorgt voor authenticiteit. Hierdoor groeit het vertrouwen in jouw merk. […]