Pharmamarketeer
Hoe AI te Gebruiken Voor een Effectievere Social Media Strategie, Volgens Ross Simmonds

Hoe AI te Gebruiken Voor een Effectievere Social Media Strategie, Volgens Ross Simmonds

Hoe AI te Gebruiken Voor een Effectievere Social Media Strategie, Volgens Ross Simmonds

Het is het tijdperk van AI, en onze taak als marketeers is om bij te blijven.

Mijn team bij Foundation Marketing heeft onlangs een AI Marketing studie uitgevoerd waarbij honderden marketeers werden ondervraagd, en meer dan 84% van alle leiders, managers, SEO-experts en specialisten bevestigden dat ze AI op de werkvloer gebruiken.

Ik ga de data, onderzoek, tools en strategieën die het team van Foundation Marketing en ik het afgelopen jaar hebben ontwikkeld, samenvatten en delen om je te helpen de collectieve kracht van AI en sociale media beter te benutten.

Laten we erin duiken.

Wat is de rol van AI in sociale marketingstrategieën?

AI voor Klantenonderzoek

Met behulp van socialemediagegevens, van berichten op X tot opmerkingen en shares, kan AI deze informatie omzetten in inzichten over je bedrijf en de branche. Stel bijvoorbeeld dat je een bedrijf bent met 2.000 klantrecensies op Google, Yelp, of een software-beoordelingssite zoals Capterra.

Met behulp van AI kun je nu al deze 2.000 klantrecensies laten analyseren en samenvatten in een informatief rapport binnen enkele minuten. Je hoeft ze alleen maar te downloaden naar een document en vervolgens te uploaden naar je favoriete Generative Pre-trained Transformer (GPT) om de inzichten en data te krijgen die je nodig hebt.

Social Media Content Met behulp van AI

In plaats van dat marketeers elke maand nieuwe teksten moeten bedenken voor berichten, maken AI Social Caption generators het gemakkelijker dan ooit om pakkende statusupdates te maken in enkele seconden.

Het beste van deze AI-tools is dat ze niet beperkt zijn tot één kanaal.

Je AI-assistent voor sociale mediacontent kan je helpen met content voor LinkedIn, X-content, Facebook-content en zelfs de bijschriften die je post op Instagram ondersteunen.

Het kan je ook helpen bij het navigeren door hashtags.

Met AI-tools voor sociale media die contentideeën genereren of zelfs berichten schrijven, gaat het niet om robots die mensen vervangen. Het gaat erom ervoor te zorgen dat de menselijke makers in je team zich kunnen richten op wat echt belangrijk is — het toevoegen van die onvervangbare menselijke touch.

Verbeterde Personalisatie

AI maakt dit mogelijk door gerichte content die is afgestemd met een niveau van personalisatie waarvan je zou denken dat het waarzeggerij was als de data geen scherper, rationeler beeld schilderde.

Analytics en Inzichten

Als je een rapport uitvoert over de resultaten van je social media contentstrategie rechtstreeks vanaf een site zoals LinkedIn, kan AI de topberichten die je hebt gedeeld bekijken en je duidelijke feedback geven over wat voor soort content presteert, waarom je meer van dat zou moeten maken, en op welke dagen van de week je content het best presteert.

Dit soort inzicht zou normaal gesproken uren kosten om te begrijpen.

Nu…

Dankzij de kracht van AI kun je een spreadsheet gevuld met rijen en kolommen met data uploaden om vervolgens een paar minuten later een handvol waardevolle inzichten te krijgen.

Verbeterde Klantenservice

Chatbots aangedreven door AI nemen de leiding in directe berichtenuitwisselingen voor merken op Facebook en andere Meta-eigendommen om rond de klok assistentie te bieden.

Adverteren op Sociale Media met AI

Dankzij AI en de mogelijkheid om het in meer tools te integreren, kunnen merken nu betere en interessantere advertentiecampagnes maken dan ooit tevoren:

  • Merken kunnen AI gebruiken om afbeeldingen te maken met behulp van tools zoals Midjourney en DALL-E in enkele seconden.
  • Merken kunnen AI gebruiken om betere copy te maken voor hun social media advertenties.
  • Merken kunnen AI-tools gebruiken om hun biedstrategieën te ondersteunen.

Hoe AI te Implementeren in Je Sociale Media Strategie

Klaar om de “Go”-knop in te drukken voor je AI-gestuurde socialemediarevolutie?

Start niet zomaar de motor en hoop op het beste. Onthoud het belang van het eerst opbouwen van een strategie. In deze video kun je enkele van de belangrijkste factoren leren, variërend van (maar niet beperkt tot) SMART-doelstellingen en het benutten van influencers in je dagelijkse werk:

De volgende zeven stappen zijn cruciaal voor het opbouwen van een sociale media strategie:

  1. Identificeer Je AI- en Sociale Media Doelstellingen
  2. Valideer Je AI-Gerelateerde Aannames
  3. Voer Persona- en Doelgroepenonderzoek Uit
  4. Selecteer de Juiste Sociale Kanalen
  5. Identificeer Belangrijke Metrics en KPI’s
  6. Kies de Juiste AI-tools
  7. Evalueer en Verfijn Je Sociale Media- en AI-strategie

*Dit artikel is vertaald naar het Nederlands
Cover picture: Designed by Freepik
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)