Pharmamarketeer
je publiek verveelt zich: gebruik edutainment

Hey marketeer, je publiek verveelt zich: gebruik edutainment

je publiek verveelt zich: gebruik edutainment

Een mens ontwikkelt door te spelen al vanaf het prille begin creativiteit, vaardigheden en kennis. In de wetenschap noemen ze dat ook wel ‘learning through play’. Dat is logisch, het is vaak leuker en makkelijker om iets te onthouden als het ook vermakelijk is. Die gedachte kunnen we doortrekken naar content: lees je liever iets dat alleen educatief is, of iets wat ook nog zorgt voor entertainment? Waarschijnlijk dat laatste – en dat noemen we edutainment.

De voordelen van edutainment voor je merkcontent

  • Je boeit en vermaakt klanten: edutainment zorgt voor een aantrekkelijkere en interessantere ervaring voor klanten. Dit vergroot hun interesse en betrokkenheid voor je merk;
  • Je bouwt merkloyaliteit op: klanten volgen sneller merken die boeiende, vermakelijke en nuttige content aanbieden;
  • Je toont je expertise: edutainment helpt merken om hun expertise en kennis op een bepaald vakgebied aan te tonen. Door klanten nuttige en informatieve content te bieden, kunnen merken zich positioneren als thought leaders binnen hun markt.
  • Je bent als merk creatief, informatief en inspirerend

Houd de balans

Een evenwicht vinden tussen educatie en entertainmentwaarde is lastig, vooral voor B2B-merken, waar de grote mate van complexiteit van onderwerpen eerder regel dan uitzondering is. Het hangt ook af van je product of dienst, maar over het algemeen wordt publiek geboeid door merken vanwege hun aantrekkelijke content. Recent onderzoek laat zien dat consumenten meer geneigd zijn om iets te kopen na het lezen van educatieve content (131 procent).

Maar wat is de juiste balans? Houd ongeveer de 80/20-regel aan: 80 procent van je bericht moet gericht zijn op waardevolle, informatieve content. De overige 20 procent mag entertaining zijn. Speel hier gerust mee en zoek uit wat het beste werkt voor je doelgroep. Let op: entertaining en leuk is níet hetzelfde. Entertainment kan ook rauw, emotioneel en op het randje zijn. Dat is niet altijd leuk, maar bijvoorbeeld wel ontroerend of herkenbaar. Dit maakt het voor vrijwel alle merken, producten of diensten toepasbaar.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)