Het volgende B2B marketing playbook staat klaar
Via demand marketing kun je als merk je eigen narratief bepalen en je product of dienst beter onder de aandacht brengen van jouw doelgroep.
Demand generation: actief opbouwen van nieuwe vraag
Maak kennis met ‘demand generation’, een effectieve methode om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep het belang van jouw oplossing erkent en jouw merknaam als ideale leverancier beschouwt.
Er zijn talloze demand generation-tactieken. Bijvoorbeeld het inzetten van social media advertentiecampagnes. Zonder conversiedoelstelling, maar met als doel dat content geconsumeerd wordt. Het gaat niet langer om het verzamelen van zo veel mogelijk e-mailadressen (lees: lead generation), maar om het effectief verspreiden van jouw kijk op de wereld. En dat kan tegenwoordig prima direct in de newsfeed, daar heb je geen kliks of conversies voor nodig.
Maar ook het maken van content, die blootlegt hoe groot het probleem is dat je oplost. Die content hoeft niet in blogvorm geschreven te zijn en ‘via SEO’ onder de aandacht gebracht te worden. Het kan net zo goed een ‘AMA’ (ask me anything) sessie zijn in een Slack-community.
Een ander bekend voorbeeld van demand generation is het actief plaatsen (lees: bijna dagelijks) van posts op LinkedIn. Steeds meer ondernemers, marketeers en bedrijven plukken hier de vruchten van. Het bereik van LinkedIn posts is ongekend groot, en daarmee de impact net zo.
Wat er vervolgens gebeurt is een prachtig fenomeen. De zoekopdracht in Google verandert van “het beste project management programma” naar iets als “[merknaam] project management”.