Handige Adviezen om een Nieuwe Baan te Vinden in Marketing en Content
Ben je in de modus om een baan te zoeken?
Misschien heb je recentelijk je baan verloren of verwacht je bezuinigingen op je team. Misschien ben je op zoek naar nieuwe kansen die aansluiten bij waar je professioneel of persoonlijk naartoe wilt.
Een succesvolle zoektocht naar een baan vereist dat je jezelf op de markt brengt. Gezien je beroep, ken je het model al – creëer overtuigende content die een doelgroep van potentiële werkgevers aantrekt.
Maar het is niet zo eenvoudig als het lijkt. Je moet jaren aan kennis, vaardigheden en ervaring samenvatten. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je zorgvuldig gemaakte profielen onder de aandacht van recruiters komen en blijven positioneren in de markt. Pas dan kun je opvallen tussen de andere kandidaten die strijden om de functie die je wilt.
Werk je tools voor het zoeken naar een baan bij
Applicatietraceringssystemen worden gebruikt door 97,4% van de Fortune 500-bedrijven en veel kleine en middelgrote bedrijven van vandaag. De software kan nauwkeurigere kandidatenprofielen maken en deze matchen met de werkgeschiedenisgegevens van sollicitanten.
Om deze beoordeling tegemoet te komen, optimaliseer je je cv met trefwoorden die in de vacature worden gebruikt om de kans te vergroten dat je sollicitatie naar de volgende fase gaat.
Let op de opmaak- en informatie trends om de digitale poortwachters te overtreffen. Je cv moet gemakkelijk kunnen worden doorgenomen, gericht zijn op resultaten en afgestemd zijn op de functie.
In een gerelateerde discussie op het Slack-kanaal van CMI deelde Susan Varty van Headstart Copywriting een cv-sjabloon voor het huidige tijdperk.
Het verdeelt informatie in duidelijke secties:
- Over: Stel jezelf voor, noem de functie die je zoekt en beschrijf je kwalificaties op een relevante manier.
- Carrièrehoogtepunten: Formuleer actieve verklaringen waarin de prestaties worden samengevat waar je het meest trots op bent, zodat recruiters de tekst snel kunnen doornemen en begrijpen wie je bent en wat je kunt bieden.
- Werkervaring: Beschrijf in plaats van je functies op te sommen hoe je werk eerdere werkgevers heeft geholpen om hun zakelijke doelen te bereiken.
Aangezien J.T. zegt, kan het tonen van je persoonlijke motivatie om de baan voor die werkgever uit te voeren je een voordeel opleveren. Dat vereist een disruptieve zoektocht naar een baan die een relevant verband overbrengt tussen je passies en carrière-intenties voor werkgevers die daar baat bij hebben.
J.T. vat het disruptieve zoekproces naar een baan als volgt samen:
- Bepaal het werk waar je het meest gepassioneerd over bent: Denk goed na over het soort werk dat je wilt doen, niet alleen waar je het wilt doen. Waar krijg je energie van? Waar komen mensen specifiek naar jou voor toe? Je antwoord dient als het centrale principe voor jouw kandidaatverhaal.
- Maak een lijst van bedrijfsdoelen: Solliciteer niet naar elke functie die overeenkomt met je vaardigheden en interesses. Vind er 10 tot 20 die echt baat zouden hebben bij jouw unieke perspectieven en gespecialiseerde focus.
- Wees duidelijk over waarom je voor elk bedrijf wilt werken: Zeggen dat je hebt gehoord dat ze een geweldige plek zijn om te werken en geweldige voordelen bieden, is niet genoeg om te bewijzen dat je het bedrijf en zijn doelen begrijpt. Wat heb je over hen geleerd dat anders en bijzonder is?
- Maak een persoonlijke verbinding: Denk na over wat je aan de rol bij het bedrijf kunt bijdragen. Wees specifiek om je kennis van wat ze doen, wie hun klanten zijn en hoe je kunt bijdragen aan de bedrijfsresultaten die ze willen behalen, te illustreren.
- Verwerk de details in een sollicitatiebrief: Maak een sollicitatiebrief die spreekt over je unieke begrip van het bedrijf en de specifieke waarde die je kunt bijdragen. “Als je dat verhaal bij een organisatie kunt krijgen, zul je verbaasd zijn over wat er kan gebeuren,” zegt J.T.
(Net)werk je verhaal in een baan
Maar je hoeft niet te wachten op een vacature om de aandacht van potentiële werkgevers te trekken. “Mensen moeten je ontmoeten en continuïteit zien in wat je zegt en doet,” zegt Amy.
Om dit netwerken en marketingproductiever te maken, maak je optimaal gebruik van je activiteit op LinkedIn. In maart 2024 heeft LinkedIn “makermodus” afgeschaft en de mogelijkheid voor iedereen op het platform geopend om zijn functies te gebruiken.
- Schrijf een ‘Over mij’-sectie: Formuleer kort je verhaal, waarin je benadrukt waarover je zou praten in een sollicitatiebrief om de juiste aandacht te trekken.
- Creëer en deel relevante content: Denk na over je specialisatiegebieden en spreek regelmatig over ze op je LinkedIn-feed. Het maken van nieuwe content (of het opnieuw plaatsen van je content op andere platforms) over die onderwerpen toont je expertise.
- Je kunt ook inhoud van derden cureren en hier commentaar op geven, zoals nieuws, artikelen, video’s en andere relevante verhalen. Het laat zien dat je op de hoogte bent van wat er speelt in dat vakgebied en iets waardevols toe te voegen hebt aan het gesprek.Zorg ervoor dat je consistent post – J.T. raadt minstens één keer per dag aan – om een publiek van volgers op te bouwen.
- Integreer persoonlijke passies in je werkpersona: Het aantrekken van een publiek met je thought leadership-content kan je hoger laten scoren in LinkedIn-zoekopdrachten en de aandacht trekken van meer recruiters. Aangezien echter bijna elke sollicitant zichzelf als expert kan positioneren, suggereert Amy een extra stap te zetten om op te vallen: cultiveer een persoonlijkheidsmerk.