Grens tussen spam en content vervaagt bij zoekmachines
Zoekmachinespammers lijken de strijd te winnen van de techbedrijven, zo laat een nieuw wetenschappelijk onderzoek zien. De opkomst van AI zal die nadelige verschuiving alleen maar versnellen.
Onderzoekers aan de universiteiten van Leipzig, Bauhaus-University Weimar en het Center for Scalable Data Analytics bewijzen dat de kwaliteit van zoekmachineresultaten achteruit gaan (PDF).
Ze keken naar de resultaten van 7.392 zoekopdrachten bij Google, Bing en DuckDuckGo en richtten zich uitsluitend op recensiesites. De reden daarvoor is, dat die categorie interessant is voor zoekmachinespammers. Als hun websites goed scoren, krijg ze veel verkeer en dus veel kliks naar webwinkels. Achter die laatste klik zit dan een affiliatelink. Aan elke klik verdient een sitebeheerder, vanwege spamtechnieken, geld.
De rekensom is simpel: levert de spampraktijk meer op dan hij kost? Dan gaat de technische ondernemer ermee door. Zo niet? Dan optimaliseert hij de content van zijn sites verder of zoekt een ander domein.
De Duitse onderzoekers: “Als je naar producentrecensies kijkt, zie je dat slechts een klein deel affiliatemarketing toepast. Echter, de meerderheid van de zoekresultaten in deze categorie vertoont dit soort links. Amazon Associates is met afstand het populairst. We zien een omgekeerde relatie tussen het gebruik van affiliatemarketing en contentcomplexiteit. En: alle zoekmachines hebben hier last van.”
Kortom: hoe schraler de content op recensiesites, hoe meer affiliatelinks er worden aangetroffen.
Op de vraag of zoekmachines slechter worden, zeggen de onderzoekers: “We zien neerwaartse overall trend in de tekstkwaliteit bij alledrie de zoekmachines.”
Ook zien ze, dat de techbedrijven actief optreden tegen spam en hun algoritmes erop aanpassen. De effecten daarvan zijn doorgaans slechts van korte duur.
“De grens tussen oprechte, goede content en spam vervaagt. Deze situatie zal enkel achteruit gaat naarmate er meer generatieve AI wordt toegepast.”
In een reactie zegt Google dat het beter presteert dan zijn concurrenten en dat het onderzoek slechts naar één domein kijkt. Het onderzoek zegt niets over het nut van zoekmachines in het algemeen, klinkt het algemeen en defensief.