Geen Barbie-budget? 5 tips voor kostenefficiënte marketingprojecten
$150 miljoen. Dat budget kreeg het marketingteam voor de nieuwe Barbie-film. Al snel verschenen er talloze artikelen met tips over wat marketeers van Barbie’s marketingstrategie kunnen leren. Er zijn zeker waardevolle inzichten te halen uit dergelijke campagnes. Zoals het principe dat een sterk merk de vraag doet toenemen. Brand generates demand (in ‘t Engels klinkt het toch wat mooier). Maar daartegenover staat dat met zo’n omvangrijk budget bijna iedereen succesvol kan zijn. Heb je een beperkter budget? Ik deel 5 tips voor kostenefficiënte marketingprojecten om je doelen mee te bereiken.
1. Aanpassingen aan je huidige messaging
Het is essentieel om je marketingboodschap regelmatig te evalueren. En deze aan te passen aan de huidige economische situatie en veranderende klantbehoeften. Als jouw product of dienst kostenefficiënter is dan dat van concurrenten, kun je in economisch uitdagende tijden bijvoorbeeld eens testen om dit leidend te maken in je messaging. Je hoeft het hierbij natuurlijk niet van de een op andere dag om te gooien, maar test het eerst eens tijdens een paar salesgesprekken, of e-mailcampagnes naar potentiële klanten. Voor organisaties die iets meer budget te besteden hebben, bestaan er ook oplossingen om je messaging te testen, met oplossingen als Wynter, UserTesting, of Userfeel.
2. ABM-campagnes – land and expand
Account-Based Marketing (ABM) is een marketingstrategie waarbij je je richt op specifieke accounts of klanten. In dit voorbeeld wil ik graag de land and expand-variant toelichten, waarbij je je richt op het uitbreiden van huidige klanten.
Stel dat je je richt op organisaties in de hospitality-sector. Hier zijn veel hotels aangesloten bij een keten. Heb je bijvoorbeeld binnen deze keten één of een paar hotels als succesvolle klant? Dan kun je met dit succesverhaal naar andere organisaties binnen de keten gaan en laten zien hoe je andere hotels al helpt om succesvol te zijn. Hiervoor kun je zogeheten ABM-content maken, waarbij je gepersonaliseerde content maakt waarin je de potentiële klant overtuigt van de waarde van jouw product/dienst.
3. Gebruiken van nieuwe (AI) tools
Uitdagende budgetten zorgen er ook voor dat je verplicht op zoek moet naar creatieve oplossingen om efficiënter met je middelen om te gaan. Gelukkig hoeven we als marketeers niet te klagen over de hoeveelheid aan tools die ons beloven onze marketing efficiënter en succesvoller te maken. Om je te helpen een weg te banen in het oerwoud aan tools, hier enkele tips die je efficiënter laten werken in je streven naar marketing-succes.
4. Content repurposing
Contentcreatie kan tijdrovend en duur zijn. Daarom is het hergebruiken en aanpassen van bestaande content voor verschillende platforms en doelgroepen een slimme manier om je bereik te maximaliseren zonder extra kosten. Een blog kan bijvoorbeeld worden omgezet in een infographic, een nieuwsbrief, een podcast of een video voor YouTube (of TikTok voor de Gen Z’ers onder ons), waardoor je meer waarde haalt uit je content.
Een voorbeeld: je hebt een blog geschreven met tips om je interne communicatie te verbeteren. In deze blog deel je een lijst met 10 praktische tips. Vervolgens kun je deze tips in een infographic gieten, die je vervolgens in kunt zetten voor leadgeneratie. Je kunt de blog ook als samenvatting aanbieden in jouw nieuwsbrief. Daarnaast kun je verspreid over verschillende weken socialmedia-berichten schrijven over je blog. En mocht je zien dat het topic aanslaat (bijv. veel downloads van de infographic, of veel bezoekers op de pagina), dan kun je overwegen om er een webinar of video’s over te maken.
5. Online workshops
Mijn laatste tips voor een kostenefficiënt marketingproject is het organiseren van online workshops, of webinars. Het delen van kennis is een krachtige manier om je merk te positioneren als een expert in je vakgebied.
Door online workshops of webinars te organiseren, kun je waardevolle inzichten delen, interactie hebben met je doelgroep en tegelijkertijd je producten of diensten promoten. Al moet je oppassen dat je niet te commercieel overkomt tijdens deze workshops.