Pharmamarketeer
Dit is waarom bedrijven graag kiezen voor het weggeven van bedrukte relatiegeschenken

Dit is waarom bedrijven graag kiezen voor het weggeven van bedrukte relatiegeschenken

Dit is waarom bedrijven graag kiezen voor het weggeven van bedrukte relatiegeschenken

De kans is groot dat je wel eens een bedrukt relatiegeschenk van een bedrijf hebt ontvangen. Vaak zijn het kleinigheden, zoals een balpen met een logo of websitelink erop. Het kan ook een stressballetje geweest zijn of een sleutelhanger. Gedurende een aantal jaren waren de muntjes voor winkelwagentjes een trend en tegenwoordig zie je veel waterflessen die met logo’s of slogans worden bedrukt. Waarom geven bedrijven zo veel geld uit aan deze cadeautjes? Het antwoord is: marketing! Het is in feite een hele slimme manier van adverteren.

Herhaling is de kracht van reclame

Bedrijven kunnen op veel verschillende manieren adverteren. Een traditionele advertentie in de krant is mooi en levert vaak een prima bereik op, maar heeft wel een groot nadeel: één keer lezen en de krant gaat de papierbak in. In het meest gunstige geval wordt dezelfde krant door meerdere mensen gelezen, maar jouw boodschap blijft doorgaans niet lang hangen. Hetzelfde geldt voor een reclame op radio of televisie. Je moet zo’n spotje meerdere malen laten herhalen om de boodschap echt goed te kunnen verspreiden. Herhaling is immers de kracht van reclame, maar die herhaling kost wel steeds opnieuw geld. Bij een weggeefartikel is dat niet van toepassing. Laat je bijvoorbeeld handdoeken bedrukken met de naam en het logo van jouw bedrijf, dan is de kans groot dat zo’n handdoek gedurende enkele jaren zal worden gebruikt. Elke keer dat mensen deze handdoek zien, roept dat associaties aan jouw bedrijf op. Bovendien zet je op deze manier letterlijk anderen gratis voor je aan het werk om (onbewust) jouw boodschap te promoten.

Massa is kassa

Gedurende de zomermaanden worden in ons land heel wat festivals georganiseerd. Op allerlei evenementen komen honderden en soms vele duizenden mensen bijeen. Allemaal potentiële klanten die je graag zou willen bereiken. Immers: massa is kassa! De vraag is dan natuurlijk wat je de festivalgangers wilt aanbieden. Een waaier is een slimme keuze, want waaiers zijn in opgevouwen toestand heel simpel te vervoeren en in uitgeklapte vorm bieden ze veel ruimte voor het uitdragen van jouw boodschap. Laat je waaiers bedrukken met een pakkende tekst of met het logo van jouw bedrijf, dan mag je erop rekenen dat heel wat mensen die reclame-uiting zal opvallen. Het effect is dus vele malen groter dan de investering, terwijl je als ondernemer intussen volop bouwt aan de merkherkenning.

Cover picture: Designed by Freepik
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)