Pharmamarketeer
Digital marketing in 2024: markeer deze 8 trends in je agenda

Digital marketing in 2024: markeer deze 8 trends in je agenda

Digital marketing in 2024: markeer deze 8 trends in je agenda

Welke ontwikkelingen gaan het digitale marketingjaar bepalen? Uiteraard is het in veel gevallen een voortzetting van reeds ingezette ontwikkelingen, maar als CMO zouden de digital marketing-trends in dit artikel bovenaan je strategische kalender moeten staan.

Maar tegelijkertijd is 2023 voor ons heel interessant geweest. Het voelt als een cruciaal jaar waarin de omslag naar ‘the human agency’ echt tractie heeft gekregen. Daarmee doel ik op de omslag die door auteurs als Andrew Keen al jaren wordt gepredikt. De omslag waarbij de gebruiker de touwtjes in handen heeft qua privacy en data. Of, zoals mijn concullega’s van iO het mooi omschreven: ‘van targeting naar trust’.

1. De zwaai naar owned media

2024 gaat voor veel merken een kentering in hun digitalemarketing-strategie zijn. De zwaai van ‘paid naar owned’ werd al in 2023 ingezet, maar het overgrote deel van de merken moet de stap komende jaren nog gaan maken. Het opbouwen van je eigen (first party) data wordt een absolute prioriteit. Start dus vandaag nog met nadenken over je ‘owned media’-strategie en bouw je afhankelijkheid van paid af. De zwaai naar owned media zorgt er ook voor dat de loyalty-industrie nieuw elan zal krijgen, als manier om first party data op te bouwen.

2. Versnelling digital first media inzet

Dat media-inzet verandert wisten we al. Maar, deze transitie heeft betekenis voor de hele marketingketen. Bij een ander type media-inzet hoort namelijk ook vaak een ander type productie. De reclamewereld stoeit daarmee.

3. Privacy centric- en cyber resilience-beleid

Niemand zal het nieuws ontgaan zijn van afgelopen weken over Meta. Een verbod op targeted advertising lijkt op komst. Als oplossing komt Meta met een abonnementsmodel.

Het rommelt aan alle kanten in het digitale medialandschap. Veel organisaties hebben een beleid op de plank liggen voor crisiscommunicatie. In geval van terugroepacties bijvoorbeeld. 2024 is het jaar om te zorgen dat jouw bedrijf ook een duidelijk beleid heeft op het gebied van privacy en cyber resilience. PwC heeft er zelfs een modelletje (stappenplan) voor ontwikkeld.

4. Short form creator-content

Short form video is ‘the new standard’ op digital. Daar hoeven we het niet lang over te hebben. Alle grote techspelers, of het nu Google is met YouTube, of TikTok, zetten vol in op short form binnen haar apps. En als het over short form-content gaat, dan gaat het vrijwel altijd ook over ‘creators’.

5. AI is een kans, geen bedreiging

2023 was onmiskenbaar het jaar van AI. De wereld lijkt zich op de splitsen in 2 kampen. Voorstanders en tegenstanders. Ik behoor volledig tot het kamp van de voorstanders. Ik zie eindeloze mogelijkheden met AI voor marketingcommunicatie, zonder daarbij de belangrijke menselijke rol uit het oog te verliezen.

In 2024 zal de inzet en groei van AI deels ook gedreven worden door het lastige economische klimaat, dat organisaties ertoe zal ‘dwingen’ om AI wat vaker in te zetten om kosten te besparen. Maar, uiteindelijk ben ik vooral overtuigd van de waarde van AI om de kwaliteit van ons werk en onze efficiëntie te vergroten.

6. Een ‘tech savvy’ marketingteam

Hoe is de samenstelling van jouw marketingteam? Bestaat het team voornamelijk uit ‘ambachten’ zoals tekstschrijvers, designers, analisten en strategen? Geen probleem natuurlijk, maar het is wel verstandig te kijken naar de adoptie van technology in je marketingafdeling.

7. Social media als SEO-kanaal

We leggen nog zelden de link tussen social media en SEO. Waar social media in het verleden vooral als ‘bereik-kanaal’ zijn ingezet en om engagement met je doelpubliek te zoeken, was SEO altijd een meer ‘technisch’ onderdeel van ons vakgebied, gebaseerd op keywords en analyses. Maar, de twee hebben meer met elkaar te maken dan je misschien denkt. Voor een groot deel van de jonge internetgebruikers (Generatie Z) zijn socialmedia-app zoals TikTok en Insta namelijk de nieuwe zoekmachine. Dat is iets om rekening mee te houden in je digital strategy. Ook social media gaan je een steeds betere kans bieden om in de zoekgedrag van je doelgroep terecht te komen. Benut die kans.

8. Digital live experiences en shopping

Live shopping wordt vaak in 1 adem genoemd met social commerce. Niet onlogisch, de overlap is er zeker. De verwachtingen zijn dat social commerce ook flink aan belang zal toenemen, zeker nu TikTok bijvoorbeeld onlangs shopping heeft toegevoegd in Amerika.

[…]
Medhc-fases-banner
Advertentie(s)