Deze 7 contenttrends voor 2025 houden je scherp
Ieder jaar als ik een trendartikel schrijf, vraag ik me af wat een trend nu precies is. Is dat iets wat veel mensen doen en willen? Of is het een aanbeveling die de mensen die een voorsprong willen hebben, ter harte nemen? Het woordenboek zegt het eerste, maar zelf hoop ik eigenlijk op het tweede. Want ik zoek altijd naar onderzoek en andere informatie die me helpt om content zo goed mogelijk ten dienste te laten zijn van gestelde doelen. En de bewegingen die ik elders zie te vertalen naar strategie, tactieken en content. Dat brengt me op 7 contenttrends voor 2025.
Voor 2025 is er één contenttrend die domineert en die komt waarschijnlijk niet als een verrassing. Het komende jaar kun je niet om AI heen. Sterker nog, als ik de verschillende trends voor volgend jaar op een rij zet, zie ik dat (de gevolgen van) de inzet van AI de verbindende factor is tussen die contenttrends. Maar naast AI is er meer beweging in contentland.
1. AI voor strategie en terugkerende taken
Veel mensen gebruiken AI als assistent bij het maken van content. Tot zover niets nieuws aan de horizon, behalve dat die content rijker en gevarieerder wordt. Maar daarnaast verwacht ik dat we AI ook meer gaan gebruiken voor het aanscherpen van onze content- en marketingstrategie.
AI ziet bijvoorbeeld verbanden tussen marketingdata die je als mens minder goed of minder snel ziet. Het kan je helpen met buyer persona’s, met de klantreis en met het in kaart brengen van marketing en content van concurrenten.
Daarnaast zien we nu AI-agents opkomen. Een AI-agent doet een specifieke, terugkerende taak voor je. Een voorbeeld is het scoren van elk nieuw stuk content om te zien hoe goed die content aansluit bij een klantpersona.
Zoiets kun je handmatig doen bij ieder nieuw stuk content, maar een AI-agent zorgt er bijvoorbeeld voor dat je automatisch een rapport in de mail krijgt zodra je nieuwe content publiceert. Veel marketingplatformen, zoals Hubspot en Salesforce, publiceren nu AI-agents voor hun klanten en de komende tijd zullen we steeds meer van die AI-agents gaan gebruiken of (laten) maken voor onze eigen marketing.
2. Video wordt nog meer gemeengoed
De barrier of entry voor de inzet van video werd de afgelopen jaren al steeds lager. Maar dankzij AI is die drempel straks helemaal weg. AI helpt je om video er wat gepolijster uit te laten zien, te voorzien van passend B-roll materiaal of om video te hergebruiken in verschillende formats op verschillende platformen.
Wat in 2025 nog je enige drempel is, is om met het goede idee te komen en te weten hoe je dat idee vorm geeft met video. Korte video’s blijven daarbij belangrijk omdat ze inspelen op de gewenste snelheid waarmee mensen content willen consumeren. En ze spelen in op de algoritmes van social media.
3. Overal vindbaar zijn
Waar SEO een paar jaar geleden echt stond voor vindbaarheid in zoekmachines, verbreedt de vindbaarheidswens zich. We willen onze content op zoveel mogelijk plekken goed vindbaar hebben. Op social media, YouTube en ook in of via AI-tools als Perplexity en SearchGPT (binnenkort). Dat vraagt om een bredere SEO-aanpak en als bredere vindbaarheid je wens is, moet je content daarop inspelen.
4. ‘Content shock’ groeit nog harder en vraagt andere aanpak
Heb je de afgelopen tijd het bereik van je content zien teruglopen? Kost het steeds meer moeite om effect te hebben met je content op social media? Een grote oorzaak daarvan is de zogenaamde ‘content shock’. In 2014 publiceerde Mark Schaeffer als eerste over content shock. Hij constateerde dat het aanbod van gratis content exponentieel toenam en elke 9 à 24 maanden verdubbelde. Content verliest daardoor aan bereik en effect, omdat het met ongelooflijk veel andere content concurreert. Bedenk dan dat er in 2014 12,5 ZB (zetabyte) aan informatie op het internet stond en dat dit in 2024 geschat wordt op 147 ZB.
Hoe ziet die content shock er in 2024 uit en wat betekent het voor jouw content in 2025? Begin september meldde Neil Patel tijdens Inbound 2024 dat er dagelijks 4,6 miljard stukken content gepubliceerd worden. Neil’s team analyseerde bovendien de webpagina’s die voor 7 miljard keywords rankten. Daarvan kreeg 94,29% in 30 dagen geen enkel organisch verkeer. De analyse van ruim 5 miljoen socialmedia-berichten liet zien dat ruim 59% in 30 dagen geen enkele engagement kreeg. Veel content bereikt dus helemaal niks.
Het antwoord op deze content shock moet in je contentstrategie zitten. Bedenk hoe jouw content boven het maaiveld uit kan steken. Bijvoorbeeld door heel goed in beeld te hebben wat potentieel concurrerende content is of door contentideeën eerst te testen. Of door in te spelen op een van de volgende trends.
5. Empathische content: aandacht en authenticiteit
Zeg nu eerlijk: wat onderscheidt jou of jouw organisatie van vergelijkbare afzenders van content? Waarom moet iemand zijn of haar kostbare aandacht schenken aan jouw content als er zoveel andere content is waar ze met een klik of swipe ook naartoe kunnen gaan? Met als brandende vraag: wat voelen mensen bij jouw merk en jouw content?
Succesvolle content draait meer en meer om empathie. Het is content die op een diep emotioneel niveau herkenning oproept en daardoor voor verbinding zorgt. Met empathische content zorg je dat mensen zich gezien voelen en weten dat hun vragen en problemen erkend en herkend worden.
Dat doe je bijvoorbeeld met authentieke verhalen en aantoonbare interesse in je doelgroep, waarmee je laat zien dat je weet wat ze meemaken en waar ze mee worstelen. Je kunt het ook doen met zichtbare support zoals een quiz waarbij iemand een persoonlijke uitslag krijgt. Of je toont als afzender je eigen waarden en drijfveren om daarmee de verbinding te maken.
Je leest hierover meer in het Dentsu Consumer Vison 2035 rapport. Daarin komt authenticiteit als een belangrijke waarde van content naar voren.
6. Meer zero-click content
Ik noemde zero-click content al in de trends voor 2024 en ik voorzie dat het in 2025 een succesvolle vorm van content blijft. Met zero-click content speel je in op algoritmes van socialmedia-platformen en op de wens van de consument van je content. Die wil jouw content HIER en die wil het NU. Met content draait het om snelheid en gemak en hoe meer content er komt, hoe urgenter het wordt om in die behoefte te voorzien. Zero-click content doet dat en daarom zie je:
- Steeds meer content zonder linkjes op social media
- Vaker een samenvatting of inhoudsopgave bij blogartikelen
- De kern van content als eerste genoemd worden (haakje!)
- Websitecontent die inspeelt op Search snippets en SGE
- Nieuwsbrieven die direct het hele verhaal vertellen en verder gaan dan een korte samenvatting met een linkje.
7. Groei van exclusieve content
Het succes van Only Fans is een mooi voorbeeld van het groeiende verlangen naar exclusieve content. Only Fans haalde de mijlpaal van 100 miljoen gebruikers in 16 maanden, waar Facebook daar 24 maanden over deed. En iedere dag wordt een half miljoen mensen lid. Nu is dit geen pleidooi om seksueel getinte content te maken, want Only Fans biedt inmiddels veel meer dan dat. Maar het is wel een indicatie van de groeiende populariteit van exclusieve content. Content die niet openbaar toegankelijk is, waarvoor je dus niet afhankelijk bent van algoritmes voor vindbaarheid en die bovendien niet door AI ‘geleend’ kan worden.
In plaats daarvan ontsluit je die content voor een selecte groep mensen. Mensen die dat echt prijs op stellen zodat je met hen een blijvende band kunt opbouwen. Daarnaast is het content van de allerhoogste kwaliteit, waarbij sommige mensen eerste rang zitten en als eerste of als enige kennis nemen van die content.
De kunst is om deze exclusieve content zo laagdrempelig mogelijk aan te bieden en om bij deze content een mogelijkheid te bieden tot interactie en contact met jou als afzender. Voorkom dat je in de valkuil van gated content valt.