De toekomst van tekst: van omnimedia naar immersive media
Er is in het medialandschap een significante verschuiving gaande. We bewegen ons van omnimedia – waar traditionele media, sociale media en digitale platforms naast elkaar bestaan – naar een nieuw tijdperk van immersive media. Dit laatste wordt gekenmerkt door toepassing van technologieën. Waaronder augmented reality (AR), virtual reality (VR), mixed reality (MR), Artificial Intelligence (AI) en blockchain. Veranderingen die fundamenteel van aard zijn voor onze manier van communiceren en creëren.
De ontwikkeling van het tekstschrijversvak
Waar tekstschrijvers zich jaren geleden focusten op teksten voor brochures en flyers, is dat in rap tempo verschoven naar het creëren van webpagina’s en online advertenties. Hoewel doeltreffende SEO-teksten nog steeds zeer waardevol zijn, worden ze nu in toenemende mate onderdeel van een gevarieerde contentmix.
Teksten kunnen als basis dienen voor welk doel dan ook, maar de kans is groot dat ze meer een begeleidende rol zullen krijgen. Denk aan het begeleiden van gebruikers door VR-belevenissen. Intuïtief en interactief entertainment of educatie is interessant, maar een woordelijke aanwijzing hier en daar blijft onmisbaar.
Wat weten we zeker?
Er is één ding zeker: immersive media wordt steeds toegankelijker. Niet alleen technologische vooruitgang draagt hieraan bij, maar ook de gebruiksvriendelijkheid en betaalbare opties op het gebied van AR, VR en MR spelen een rol. Techgiganten als Apple, Google en Meta investeren fors in de ontwikkeling van diverse technologieën, wat op een toekomst wijst waarin deze tools een belangrijk onderdeel zullen zijn van onze dagelijkse werkzaamheden.
Wat kan je komende jaren verwachten?
Een combinatie van augmented reality en virtual reality is voor de hand liggend, want op die manier kan je een hybride realiteit creëren.
Daarbij wordt AI alsmaar geavanceerder, wat leidt tot gepersonaliseerde content die in realtime kan worden aangepast aan de wensen en behoeften van de gebruiker. Hierdoor kan marketing steeds doeltreffender worden ingezet, maar het vraagt van tekstschrijvers een upgrade van hun huidige skillset.
Teksten schrijven voor AR en VR is namelijk andere koek dan een lekker tekstje voor een brochure. En een doeltreffende webtekst heeft andere kenmerken dan een paar goed lopende zinnen die nodig zijn in de Metaverse. Kortom, times are changing! […]