Pharmamarketeer
De rol van marketing in duurzame groei is uniek en essentieel

De rol van marketing in duurzame groei is uniek en essentieel

De rol van marketing in duurzame groei is uniek en essentieel

Dit zijn de stappen die Nederlandse marketeers kunnen zetten naar een duurzamere toekomst.

Wie denkt aan vervuilende industrieën komt waarschijnlijk al snel op oliebedrijven, luchtvaartmaatschappijen of dat ene bedrijf uit IJmuiden. Maar hebben we er ooit bij stilgestaan hoe vervuilend marketing is?

Kijken we naar de manier waarop marketing nu is ingericht dan is ze een enorme vervuiler. Goede marketing drijft immers consumptie. Hoe beter de marketing, des te meer verkoop, dus meer consumptie, dus meer uitstoot. Maar het kan ook andersom.

Elke keer als een merk, een marketeer, een mediastrateeg of een creatief een beslissing maakt, hebben ze de kans om duurzaam of niet-duurzaam gedrag te promoten. Wij – marketeers – zijn dus een probleem. En ja… ook de oplossing. De vraag is welke stappen we kunnen zetten als marketing industrie om een duurzame toekomst te bouwen.

Hoe schadelijk is marketing?

In de marcom industrie gaat een slordige 600 miljard per jaar om. Met dat geld brengt marketing al decennia lang de maatschappij in beweging. Hoe schadelijk dat is wordt sinds een aantal jaar in kaart gebracht door een Brits netwerk van inmiddels 4000 reclame insiders. Onder de vlag van ‘purpose disruptors’ werd de term ‘advertised emissions’ geïntroduceerd: broeikasgassen ten gevolge van de stijging in sales dankzij advertising. Sinds 2019 is dit met 11% gestegen tot 208 miljoen ton CO2. Dat is ongeveer net zoveel als 100 miljoen benzine auto’s in een jaar uitstoten. Daarmee is advertising verantwoordelijk voor 32% van de CO2 uitstoot. Laten we eerlijk zijn, voor ongeveer 90% van de mensen die dit lezen geldt: hoe beter jij je werk doet, hoe meer je verkoopt, hoe slechter dit is voor de klimaatcrisis.

De rol van marketing

Volgens Sustainable Marketing 2023, een onderzoek van de WFA en Kantar, vindt 90% van de marketeers dat de sustainability agenda ambitieuzer moet zijn en 94% (!) stelt dat we moediger moeten acteren en experimenteren om transformatieve verandering op gang te brengen.

Dat vindt moeder aarde ook. Op 12 april is het ‘earth overshoot day’ in Nederland. De dag dat we onze biocapaciteit voor het jaar al verbruikt hebben. Wij hebben drie planeten nodig om in onze consumptiebehoeften te voorzien. Volgens de wetenschap hebben we zes van de negen planetaire grenzen bereikt. Het tij moet radicaal keren, willen we volgende generaties een leefbare planeet gunnen. Dikke kans dat je bij deze alinea afhakt, want dit soort cijfers ken je. Je wordt er zelfs blind voor. Consumenten met jou. Gevolg is dat veel consumenten nog niet overgaan tot actie.

Daar komt bij dat dat consumenten duurzaamheid dikwijls zien als een offer. Duurzame alternatieven zouden duurder zijn, minder smaakvol, van mindere kwaliteit, meer moeite kosten, etc.

Als we een nieuwe levenswijze willen promoten kunnen we weinig met data. Want hoezeer de Nederlander of de wereldburger ook bewust is van de maatschappelijke uitdagingen, de mens is niet rationeel. Hoe stimuleren we dan duurzaam gedrag?

De producten en diensten van morgen moeten onze individuele en collectieve behoeften en onuitgesproken dromen vervullen. We zullen consumenten dus op een andere manier moeten verleiden. Marketing heeft daarbij een unieke en essentiële rol in het drijven van duurzame groei. Wat is die rol en hoe pak je ‘m?

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)