De 6 grootste socialmedia-trends voor 2024
Short form video’s, social commerce en de rol van content creators… Het zijn drie van de zes socialmedia-trends die aan bod komen in 2024. Maar ook de belangrijke rol voor AI, waar we voor komend jaar zeker niet omheen kunnen. Waar kunnen we ons als marketing- en communicatieprofessionals op voorbereiden komend jaar?
1. Revival van je eigen fanbase
De afgelopen jaren verschoof ook op social media de aandacht van het opbouwen van een fanbase, naar bredere social advertising. Echter, de fanbase maakt een comeback. Waarom? Vanwege het toenemende belang van owned media. Deze ontwikkeling geldt eigenlijk voor het gehele digitale ecosysteem.
Denk daarbij aan je e-maildatabase, je eigen website en/of eventuele app. En, daar voeg ik graag je eigen socialmediaprofielen aan toe. In feite zijn je eigen socialmediaprofielen een soort van ‘semi-owned’ media.
2. Creator content zet door en wordt nog belangrijker
Een herhaling van zetten? In mijn trendartikel van 2023 gaf ik al aan dat social media ‘all about creatorship’ zou zijn. En dat is zeker werkelijkheid geworden. Sterker nog, de ontwikkeling van creators is nog veel sneller gegaan dan verwacht. Levende bewijs daarvan is het enorme aantal gelanceerde features en verdienmodellen voor creators.
3. Short form video is de nieuwe standaard
Short form video is dé grootste trend op social media. “Ja, maar dat was het in 2023 toch ook al?” Fair enough, absoluut waar. De enorme populariteit van TikTok heeft deze trend doen versnellen in 2023. En de anderen profiteren mee, gezien de groei van bijvoorbeeld YouTube Shorts.
Langzaam maar zeker schuiven de short form video-features steeds verder op naar centrale posities in de diverse socialmedia-apps. Ik durf het zelfs wel aan om te voorspellen dat we in 2024 al het omslagpunt gaan bereiken waarbij short form video-formaten de standaard gaan worden in de grote socialmedia-apps.
4. Social media gaat voortaan ook over SEO
Huh, SEO, dat is toch een heel ander vakgebied? Dat gaat toch over Google? Wat doet dat in een socialmedia-artikel? Think again! Voor Gen Z zijn socialmedia-apps meer en meer de voornaamste bron voor zoekopdrachten. TikTok bijvoorbeeld, maar ook Pinterest, doen het goed als zoekmachines.
5. Toenemende rol van AI in social media
Ik schreef er eerder dit jaar nog een reeks artikelen over. AI gaan een enorme impact hebben op voornamelijk copy, maar ook op bijvoorbeeld design. Met name voor de socialmediamarketeer biedt AI veel mogelijkheden, zoals het bieden van inspiratie voor postcopy, het genereren van contentkalenders en het vormgeven van visuals.
6. Social commerce trend zet door
Last but not least, social commerce. Oftewel, shopping via socialmediakanalen. Of het nu in de vorm komt van collection ads, shopping tabs of liveshopping, de trend is onmiskenbaar. Net als op het gebied van bijvoorbeeld AI en creatorship, zijn de nieuwe features die de socialmedia-giganten lanceren altijd een graadmeter waarop je de klok gelijk kunt zetten. Afgaande op die graadmeter, kunnen we concluderen dat social commerce aan de vooravond staat van een grote opmars.
[…]