Data & Analytics Congres: focus op waardecreatie
Op 7 november a.s. organiseert het Data & Insights Network (DIN) de zevende editie van het Data & Analytics Congres (DAC). Hoofdonderwerp dit jaar is waarde creëren met data-analyse, vooral voor marketing en merken.
De opkomst van big data en de toenemende digitalisering hebben een impact op de manier waarop bedrijven waarde toevoegen aan hun producten en diensten, aldus DIN. De explosie van gegevens biedt volgens het netwerk veel kansen, maar het zorgt ook voor risico’s. Het is daarom niet alleen essentieel voor bedrijven de juiste data-tools toe te passen, maar ook om ze op een doordachte en effectieve manier in te zetten. Op het DAC wordt een dag lang de nieuwste kennis, de belangrijkste inzichten en de beste tools gepresenteerd. Het congres vindt plaats bij Liemes in Utrecht.
Platform voor discussies en showcases
Het congres is tegelijkertijd ook een platform voor discussies over de nieuwste ontwikkelingen in AI, inclusief ethische vraagstukken, het gebruik van synthetische data en toepassingen van AI in sentimentanalyse. Bezoekers kunnen daarnaast diverse showcases vanuit opdrachtgeverszijde bijwonen, die toepassingen van data-analytics laten zien.
Het DAC richt zich op data-specialisten, online marketeers, e-commerce experts, business translators, digitale datamanagers en managers van datateams.
Hoofdthema’s:
- Hoe voer je data-science in? Om data-tools en data-analyse in een organisatie te integreren is een stappenplan nodig. Het is essentieel om te beginnen met de analyse van bestaande datasets voordat bedrijven zich wagen aan geavanceerdere technieken, zoals machine learning en AI.
- Focussen op waardecreatie. Het uiteindelijke doel van data-science in marketing is waardecreatie. Die kan worden gerealiseerd met bijvoorbeeld een data value-model, waarin data-assets en analytics samengaan met strategie om zo bedrijfsprestaties te verbeteren.
- Noodzaak van data-science-teams. Datawetenschap wordt steeds belangrijker in de hedendaagse economie. Het is cruciaal om de juiste datavaardigheden te ontwikkelen en sterke datateams samen te stellen. Op die manier zorgen bedrijven voor een goede concurrentiepositie.