Contentmarketeers opgelet: dit zijn dé 9 trends voor 2024
‘Doe een voorspelling, maar geef er geen datum bij en deze komt altijd uit’. Geen idee wie dat ooit zei, maar als je lang genoeg wacht zullen veel voorspellingen inderdaad ooit wel een keer uitkomen. Lastiger wordt het als je contentmarketingtrends wil voorspellen die binnen een jaar zichtbaar moeten zijn.
1. AI is de hype voorbij en wordt een echte assistent
Behalve als contentgenerator gebruiken we het zeker ook als een assistent die ons werk uit handen neemt, die ons inspireert met ideeën en suggesties en die als extra check fungeert.
Zo ondersteunt AI je bij heel uiteenlopende contenttaken. Bijvoorbeeld bij:
- analyseren van content van concurrenten
- maken van outlines of doen van diverse voorstellen voor een item
- genereren van gerelateerde suggesties voor succesvolle content die je nu al hebt
- creatief hergebruiken van content in andere formats
We zien ook een groeiend bewustzijn van (ethische) haken en ogen die aan de inzet van AI zitten. Dat leidde al tot een AI als Claude dat volgens het HHH-model opereert (Helpful, Honest, Harmless).
2. Videocontent wordt nog onmisbaarder
Bij videocontent zie je nog drie andere trends. De eerste is dat steeds meer videocontent geproduceerd wordt op de smartphone. De tweede is de stille videocontent. Veel mensen kijken met het geluid uit en daar kun je met video goed op inspelen door te werken met visuele elementen en korte teksten die in beeld komen die samen voldoende uitleg geven. De derde videotrend betreft live video, dat mensen betrekt en bovendien authentiek is.
3. Ruimte voor verdiepende content
Zo laat onderzoek onder 360 B2B-contentmarketeers in de VS zien dat de succesvolste contentformats juist om langere, verdiepende content draaien. Denk dan aan evenementen op locatie, online events/webinars/cursussen, rapporten en whitepapers die samen de top 4 van succesvolste content vormen.
[…]