Hoe ga je viral op LinkedIn?
Marketing zit met de handen in het haar. ‘We krijgen geen bereik meer op onze posts!’
We proberen van álles: dinsdagochtend posten, donderdag om 14.30 uur posten, video’s inzetten, polls maken, collega’s op de foto zetten, maar de views blijven dalen. Wat doen we fout?
We hebben natuurlijk de nieuwe videofeature op LinkedIn, onze eigen TikTok-achtige functie. Daarmee kunnen we met verticale, ondertitelde video’s de hele wereld over gaan. Toch? Maar nee, de views dalen nog steeds… Hoe kan dat?!
We vergeten twee cruciale dingen:
- Storytelling
- Voor wie vertel je de verhalen?
Het bereik van je content hangt voor 99,9% af van de inhoud. Drie factoren spelen hierin een grote rol:
1. Je foto of video
Deze moet binnen een fractie van een seconde de aandacht grijpen. Mensen beslissen razendsnel of iets interessant is. Het is nu helemaal ‘in’ om direct te beginnen met praten. Iedereen lijkt ineens een micro-vlogger die binnen 30 seconden een briljante tip deelt waar heel LinkedIn aan de lippen hangt. You wish 😉 Hier kom ik zo op terug…
2. Je headline
In diezelfde seconde lezen we waar de post over gaat. De echte LinkedIn-goeroes weten precies hoe ze de eerste zin moeten formuleren, zodat je wel op ‘see more’ móét klikken. Een zin die zoveel nieuwsgierigheid oproept, dat je niet anders kan dan verder lezen. Bijvoorbeeld:
“Mijn vader gaf me ooit het beste advies dat ik nog altijd elke dag toepas. Dit is wat hij zei: [see more].”
3. Je verhaal
Dit is echt heel belangrijk: je verhaal. Als je de eerste twee stappen goed hebt gedaan, blijft er één grote vraag over: hoe lang blijven mensen op je post hangen? Dat is wat LinkedIn meet en dat bepaalt je plek in het algoritme. Je verhaal moet van begin tot eind boeien. Kruip in de huid van je doelgroep, ontdek wat hen bezighoudt en speel daarop in.
Maar zelfs als je alles perfect doet, de post piekfijn schrijft en publiceert, dan krijg je misschien 50 likes en 2,5K views. Leuk, maar verre van viral.
En zo komen we vanzelf bij die tweede vraag: Voor wie vertel je de verhalen?
Wie is je doelgroep?
Als je weet wat je doelgroep wil horen, is het minstens zo belangrijk te weten wie je doelgroep precies ís. Hoe groot en actief je doelgroep is, bepaalt namelijk je bereik.
Neem een IT-bedrijf in Nederland als voorbeeld.
- Je post in het Nederlands. Dat beperkt je bereik direct: van 1 miljard potentiële kijkers wereldwijd naar 5,5 miljoen Nederlandse gebruikers.
- Van die 5,5 miljoen is naar schatting 7% werkzaam in de IT. Dat zijn nog maar 385.000 potentiële kijkers.
- IT’ers halen veel kennis van LinkedIn, maar dragen vaak actiever bij aan discussies op X (voorheen Twitter). Een deel zit in zogenaamde ‘Dark Social’: ze zien je content wel, maar engagen niet. Jij ziet hen dus niet terug in je statistieken en ze dragen ook niet bij aan het verbeteren van je positie in het algoritme.
Geen wonder dat je niet elke keer viral gaat. De potentiële doelgroep is simpelweg beperkt.
Vergroot je doelgroep
Wil je meer bereik? Vergroot dan je doelgroep. Als je bijvoorbeeld je employer brand wilt verhogen, deel dan sollicitatietips die relevant zijn voor alle werkenden, niet alleen voor de IT-sector.
Het blijft balanceren: je content moet breed genoeg zijn om meer mensen te bereiken, maar ook specifiek genoeg om impact te maken bij de juiste doelgroep.
Kwalitatieve views of kwantitatieve views?
De keuze is aan jou.