Pharmamarketeer
Hoe ziet jouw marketingplan voor 2024 eruit?

[branded content] Hoe ziet jouw marketingplan voor 2024 eruit?

Hoe ziet jouw marketingplan voor 2024 eruit?

2024 ver weg? Het is alweer oktober. Dit is voor veel marketeers de tijd waarin de marketingplannen voor komend jaar worden vastgesteld.

Veel marketeers stellen zo’n marketingplan op, op basis van minimale diagnose of analyse vooraf: eigenlijk maken ze zich er maar gemakkelijk vanaf, pakken die 5-10% groei van voorgaande jaren als vuistregel, bijvoorbeeld.

Dat is, helemaal in deze onzekere tijden, geen best uitgangspunt. Maak dat plan op basis van je Ideal Customer Profile. Jouw ideale klantprofiel.

De diagnose en het plan

In een eerder artikel haalden we de diagnosis-strategy-tactics cyclus aan, die we toeschrijven aan marketingprofessor Mark Ritson. Diagnose wil zeggen: doe eerst een stap terug om daarna de stap vooruit te zetten met je strategie voor een nieuwe cyclus, meestal een jaar. Wat hebben we geleerd? Wat betekent dit voor het plan van komend jaar? Het fundament van marketingsucces is een goede diagnose. Bezint eer ge begint, breng je markt in kaart.

De sleutel tot succes: Jouw Ideal Customer Profile

Een ICP is een beschrijving van een klant, waarvan jij denkt dat het perfect past bij de producten of diensten die je verkoopt; een definitie van de best mogelijke klant voor jouw bedrijf, meestal in de vorm van een fictief bedrijf dat jouw ‘droomlead’ is.

Dat is het soort lead dat het meest ontvankelijk is voor je verkoopteam, met het juiste budget, de perfecte schaalgrootte en behoeften die optimaal aansluiten bij de producten die je levert.

Bij het opbouwen en later het gebruik van zo’n ideaal profiel is het van groot belang dat je fact based en kwantificeerbare KPI’s gebruikt. Deze KPI’s baseer je onder andere op het aantal bedrijven dat voldoet aan je ICP, je huidige marktpenetratie en aandeel binnen je ICP en de gemiddelde klantwaarde van bedrijven in je ICP.

Marktdata is hierbij een must.

Je total addressable market in kaart

Hoe gróót is het te verwachten resultaat bij je marketinginspanningen gericht op je ICP? Daarbij zorg je voor een actueel en verrijkt relatiebestand van prospects, leads en klanten, met dus de juiste inzichten in je huidige, potentiële en ex-klanten. Daar kun je uiteraard zelf een poging toe ondernemen, maar vooral bij het bepalen van je potentiële markt is het vaak raadzaam om externe forces aan te trekken van partijen die de markt in kaart kunnen brengen. Het scherp bepalen van je total addressable market is het enige juiste startpunt om vervolgens je ICP in beeld te krijgen.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)