AstraZeneca roept jongere doelgroep op om te stoppen met doemscrollen
De farmaceut bereikt jongere vrouwen op TikTok met de nieuwste campagne voor de behandeling van eosinofiele astma, Fasenra.
Met zijn nieuwste campagne voor de eosinofiele astma-behandeling Fasenra breidt de fabrikant, AstraZeneca, zijn gebruikelijke doelgroep, vrouwen van 35 tot 68 jaar, uit om een jonger publiek te bereiken.
Het merk promoot het medicijn voor het eerst op het sociale mediaplatform TikTok, aldus Matt Gray, uitvoerend directeur marketing bij AstraZeneca.
Het gebruik van TikTok om die doelgroep te bereiken “was een geweldige kans voor ons”, zei hij.
Het bedrijf heeft de afgelopen jaren campagnes voor Fasenra gevoerd die benadrukken hoe astma het leven van een persoon kan verstoren en hoe het medicijn mensen kan helpen terug te keren naar een normaal leven.
De Stepping Back Out-campagne bevatte een videoadvertentie waarin een smartphone een vrouw toont die verdrietig lijkt in wat op een meme lijkt met de tekst “asthma has me stuck in the great indoors.”
Maar dan “stapt” ze uit de meme en ontmoet vrienden tijdens een wandeling. Een andere vrouw verlaat een verdrietige meme om vrienden op een basketbalveld te ontmoeten en een man verlaat een meme waarin hij op een bank zit om op een motorfiets te stappen.
Gray zei dat hij het idee leuk vond van mensen die stoppen met doemscrollen, wat gebruikelijk is geworden in het tijdperk van sociale media.
“Je scrolt erdoorheen en je ziet de berichten van je vrienden, en je ziet wat ze doen en waar ze zijn, en veel van onze astmapatiënten kunnen die dingen niet doen wanneer ze hun astma niet goed onder controle hebben,” zei Gray.
Het merk richtte zich eerder op volwassen vrouwen omdat astma na de puberteit vaker voorkomt bij vrouwen, en vrouwen hebben twee keer zoveel kans op astma als mannen, volgens een studie in het tijdschrift Cell Reports.
Een TikTok-spot toont de jonge vrouw die haar slaapkamer verlaat voor het basketbalveld.
“We hebben in het verleden veel buitenshuisbeelden gebruikt, vooral op zoek naar de rustige kalmte van die omgeving,” zei Gray. Maar met de nieuwe campagne “zijn we iets actiever in wat we doen en ook iets meer in een stedelijke omgeving, omdat we van onze klanten hebben gehoord dat ze zichzelf in deze advertenties willen herkennen.”
AstraZeneca werkte samen met McCann Health om de campagne te ontwikkelen.
*Dit artikel is vertaald naar het Nederlands