AI wordt prioriteit 2024 conversationele marketing
Generatieve AI zet de marketingwereld vanaf volgend jaar op zijn kop als techleverancier het inzetten voor klantcontact.
Chatbots, doelgroepbepaling en multichannel marketing krijgen stuk voor stuk een significante impuls uit de opkomst van nieuwe technologie.
“LLM’s gaan een cruciale rol spelen in 2024 omdat leverancier er prioriteit aan zullen geven”, aldus marktonderzoeker Juniper Research. Dat publiceerde zijn jaarlijkse lijst met trends voor de telecomindustrie, maar trekt de implicaties van AI breder.
“De mogelijkheden van AI raken verwerkt in de taalmodellen die bedrijven gebruiken om personen en sentimenten te analyseren. Een van de doelen daarvan is samenvattingen te maken van conversaties met klanten om die in volgende gesprekken erbij te kunnen pakken.”
Juniper Research voorspelt dat de markt voor – wat heet – chatbot commerce in vier jaar met een factor vier zal groeien. Met name de financiële en retailsector profiteren daarvan.
Adviesbureau McKinsey denkt op zijn beurt dat retailers tussen de 400 en 660 miljard aan extra productiviteit kunnen realiseren als ze hun werk en processen met AI digitaliseren.