Pharmamarketeer
Maak je blogstrategie toekomstbestendig: 3 trends om op in te spelen

Maak je blogstrategie toekomstbestendig: 3 trends om op in te spelen

Maak je blogstrategie toekomstbestendig: 3 trends om op in te spelen

Heeft je website een blog- of een nieuwssectie? Dan heb je waarschijnlijk een aantal vaste gewoontes om die sectie te vullen met waardevolle content. Gewoontes zijn vaak goed en zorgen dat je consistent blijft. Toch kan het slim zijn om nog eens kritisch naar je blogstrategie te kijken om te zien of er aanpassingen nodig zijn. Want er zijn aardig wat veranderingen die maken dat je blogstrategie straks mogelijk niet meer optimaal is.

1. Verschuivingen in blogresultaten

In het jaarlijkse onderzoek onder bloggers dat Orbit Media in september 2024 deed, kwamen wat interessante verschuivingen naar voren. Ik noem hier een paar dingen die in het oog springen:

  • Het is moeilijker geworden om met blogs traffic te realiseren vanuit zoekmachines, social media en e-mailmarketing en om interactie te realiseren.
  • Een blog schrijven kost gemiddeld 3 uur en 48 minuten, maar degenen die daar meer tijd aan besteden rapporteren betere resultaten.
  • Langere blogs oogsten vaker sterke resultaten. Van de doorsnee blogs (1000-1500 woorden) geeft 20% aan dat de resultaten sterk zijn. Bij blogs van 2000-3000 woorden is dat 37% en bij blogs langer dan 3000 woorden is dat 31%.
  • In 2024 gebruikt 80% AI voor een of meer blogtaken. Bijvoorbeeld voor ideeën, outlines, eerste versies, edits en titels. De bloggers die aangeven AI te gebruiken rapporteren niet betere resultaten.
  • Lijstjes, HoeDoe-artikelen en e-books zijn de populairste formats, maar niet de succesvolste. Origineel onderzoek, infographics en roundups scoren 25%, wat hoger is dan het succesgemiddelde over alle formats van 20%. Maar ook e-books, gidsen en lijstjes scoren boven de benchmark van 20%.

Speel in op wat succesvol blijkt

Bij blog- en nieuwartikelen zou ik in eerste instantie altijd inhoud boven vorm stellen en kijken met welke vorm en lengte je boodschap het beste overkomt in een blog. Maar als je dan meerdere opties hebt, dan is het misschien slim om te kijken of een lijstje of gids handig zijn en of je je blog misschien aanvult met een infographic. Zo profiteer je van succesvolle blogvormen of elementen.

Een tweede succesfactor in het onderzoek is de lengte van blogs. Lange blogs (meer dan 2000 woorden) zijn blijkbaar succesvoller. Maar woorden bijbreien om een artikel langer te maken, lijkt me een no go. Wel kun je bij een wat korter blog kijken of je meer diepgang toe kan voegen waardoor je artikel niet alleen langer maar ook interessanter wordt. Vermoedelijk verklaart de geboden verdieping ook waarom langere blogs voor meer succes zorgen.

2. Een groeiende rol voor zero-clickcontent

Daarnaast is het goed om met je blogstrategie in te spelen op een daling in bezoekersaantallen door zero-click content dat al een tijdje sterk in opkomst is.

Zeker op social media regeert zero-click content, omdat die content het beter doet in de algoritmes. En omdat bezoekers direct de what’s in it for me uit een stuk content willen halen. Daarnaast delen zoekmachines steeds vaker directe antwoorden op vragen in plaats van alleen een overzicht met zoekresultaten te geven. Dus het realiseren van bezoek vanuit social media en zoekmachines naar de website wordt meer en meer een uitdaging.

Is dat erg? Dat hangt vooral van jezelf af. Vertrouw je op het oude principe van contentmarketing, waarbij je blogs schrijft waarin je kennis en inspiratie deelt met het idee dat mensen daardoor vanzelf je producten of diensten gaan bekijken, dan krijg je waarschijnlijk te maken met achterblijvende resultaten.

Strategie aanpassen

Maar pas je je blogstrategie aan op zero-click content, dan hoeft dat geen probleem te zijn. Bijvoorbeeld doordat je:

  • Verdieping biedt voor die mensen die dat willen
    Prima als Google een aspect uit je blog al in de zoekresultaten highlight met een snippet. Maar als jouw doelgroep verdieping zoekt, zal een deel nog steeds doorklikken. Dat betekent dat je rekening houdt met de behoefte aan verdieping in je doelgroep en daar je blogstrategie op aanpast.
  • Blogs schrijft voor mensen en minder voor zoekmachines
    Je licht in (korte) blogs iets uit dat mensen emotioneel raakt waarbij je laat zien dat je je heel goed in hun wensen, pijnpunten en de drempels die ze ervaren kunt verplaatsen. Daarmee richt je je op empathische content en die blogs kun je heel goed hergebruiken op social media (zonder link naar een blog op je site).
  • Inspeelt op een extra intentie: klikbereidheid

3. AI-tools worden gebruikt in plaats van zoekmachines

De verwachting is dat steeds meer mensen vaker AI zullen gebruiken om een antwoord te krijgen op een vraag. In de vele tools krijg je direct antwoord zonder de keuzestress en de verantwoordelijkheid om zelf het beste resultaat te selecteren die je bij Google zoekresultaten hebt.

Bovendien zijn er binnen AI (nog) geen ads die de gewone zoekresultaten wegdrukken. Dus het zoekresultaat sluit veel gerichter aan op je vraag en geeft direct een passend antwoord. Zonder ruis en verder uitzoekwerk.

Door in je blogstrategie vast te leggen hoe je inspeelt op AI-antwoorden, vergroot je de kans dat jouw inhoud gebruikt wordt voor een antwoord. Steeds vaker staat er ook een bronvermelding bij een AI-antwoord waardoor het toch bijdraagt aan je zichtbaarheid en sitebezoek. Hoe je daar rekening mee houdt hangt af van de AI-tool die mensen gebruiken. In veel gevallen werkt ‘gewone’ seo ook voor AI, maar er spelen ook andere elementen een rol.

Sommige tools kijken direct naar online resultaten en worden regelmatig ververst. Daarbij zijn er aanwijzingen dat als je hoger staat in Google, je ook zichtbaarder bent in ChatGPT en Perplexity.  Daarbij spelen je domeinautoriteit en het aantal inkomende links een rol, net als bij seo voor Google.

Toekomstmuziek: snapt AI je content straks beter dan Google?

Het volgende is speculatie, maar als je kijkt naar de enorme hoeveelheid training die AI inmiddels achter de rug heeft en die het nog gaat krijgen, zouden ChatGPT, Claude en consorten je content dan straks misschien beter op waarde kunnen schatten dan de Google-zoekmachine? Of worden ze straks allebei nog beter in het herkennen van verbanden, omdat zoekmachines AI integreren? En kunnen ze als gevolg daarvan te kunnen duiden of bepaalde content meer hout snijdt dan andere?

Zelfs als die content minder inkomende links heeft, de website vrij nieuw is en er misschien minder on-page seo is, maar puur omdat de inhoud vanuit taalperspectief interessanter of juister lijkt?

In dat geval zou je in je blogstrategie meer ruimte kunnen opnemen voor verdiepende content, waarin jij verbanden legt tussen meerdere zaken. AI (en zoekmachines) gaan die dan herkennen als waardevol. En het dus eerder opnemen in antwoorden en verwijzingen dan content die de gevestigde paden betreedt.

Nogmaals, het is afwachten wat daar gaat gebeuren, maar voor mij is het een interessante gedachte en iets om mogelijk mee te nemen in je afwegingen als je nog eens kritisch naar je blogstrategie kijkt.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)