Pharmamarketeer
Marketingtrends 2025: AI-snippets, TikTok-search, minder dure influencers

Marketingtrends 2025: AI-snippets, TikTok-search, minder dure influencers

Marketingtrends 2025: AI-snippets, TikTok-search, minder dure influencers

Het marketingteam van de digitale marketingdienstverlener Balance en het team van Liberty Marketing delen zes tips op het gebied van SEO, PPC, digitale PR en technologie.

Stephanie Williams, Content Manager bij Liberty Marketing: ‘Met de relatief recente introductie van generatieve zoekopdrachten vinden veel mensen antwoorden op hun vragen zonder door te klikken naar een website vanuit de Google-pagina. Naarmate dit gebruikelijker wordt, zullen marketeers hun aanpak willen en moeten aanpassen om hetzelfde volume aan kwalitatieve sitebezoeken te behouden.’

Beth Barnham, SEO Manager bij Liberty Marketing: ‘Ik denk dat 2025 een enorme groei in TikTok-zoekopdrachten zal laten zien. TikTok Creator Analytics heeft onlangs de content gap-functie gelanceerd, waarmee SEO-strategieën op TikTok kunnen worden toegepast zonder afhankelijk te zijn van keyword-onderzoektools en trends van derden. We weten dat TikTok steeds meer als zoekmachine wordt gebruikt, dus zorg ervoor dat je video’s en content SEO-geoptimaliseerd zijn.’

Emma Hull, Digital PR Manager bij Balance: ‘Hoewel links door de jaren heen een prioriteit zijn gebleven voor financiële diensten, zal de manier waarop we links verkrijgen en de soorten links die we willen in de wereld van digitale PR veranderen.

“Kwaliteit heeft altijd voorrang gehad op kwantiteit, maar we zullen meer strategische linkbuilding zien naar belangrijke webpagina’s in plaats van alleen naar homepages.”

We weten dat de financiële sector al competitief is voor links, maar het creëren van grootschalige datagedreven campagnes rond financiën zal mogelijk minder populair worden in 2025. In plaats daarvan zullen digitale PR-professionals minder massaal content verspreiden en meer inhoud creëren voor specifiek relevante financiële websites, in plaats van voor grote nieuwskanalen.’

Alex Decker, Senior PPC Specialist bij Balance: ‘Ik denk dat er in 2025 een grotere verschuiving zal zijn naar het gebruik van Performance Max door marketeers in de financiële sector. Dit is een doelgerichte campagnetype waarmee performance-adverteerders toegang krijgen tot alle Google Ads-inventaris vanuit één campagne. Het is ontworpen om je op zoekwoorden gebaseerde zoekcampagnes aan te vullen en om meer converterende klanten te vinden via alle kanalen van Google, zoals YouTube, Display, Search, Discover, Gmail en Maps. Ik denk dat financiële dienstverleners Performance Max meer zullen inzetten in het nieuwe jaar in plaats van te vertrouwen op meerdere losse campagnes op de platforms.’

Sophie Monks, Senior Social Specialist bij Liberty Marketing: ‘Merken zullen zich minder richten op het betalen van grootbudget-influencers om hun producten te promoten en zich meer richten op surprise-and-delight-strategieën om diepere klantrelaties op te bouwen. Adanola en Hard Lines Coffee lopen al voorop in deze verandering, en het blijkt effectief te zijn. Door dit te doen, kunnen merken klantloyaliteit behouden in plaats van beroemdheden een product te laten promoten dat klanten daarna weer snel vergeten.’

Alex Murphy, medeoprichter van Balance: ‘Merken zullen absoluut proberen opgenomen te worden in de AI-snippets op Google, aangezien veel gebruikers die nu lezen om een antwoord op hun vraag te krijgen in plaats van het internet af te struinen. Met GenAI, die nu merkaanbevelingen doet op basis van citaties op het web zonder dat iemand een website hoeft te bezoeken, zullen websites proberen de perfecte formule te vinden om hun nieuws in de snippets te krijgen. Uit ons onderzoek blijkt dat links en sociale vermeldingen hier een grote rol in spelen, evenals het waarborgen dat je content duidelijk en beknopt is en een goede SEO-strategie gebruikt, zodat Google precies begrijpt waar je content over gaat.’

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)