Pharmamarketeer
Hoe uitgevers podcasts omzetten in video talkshows

Toekomst van TV Briefing: Hoe uitgevers podcasts omzetten in video talkshows

Hoe uitgevers podcasts omzetten in video talkshows

Eerlijk gezegd dacht ik dat videopodcasts gewoon een rage waren. En duidelijk had ik het mis. Helemaal mis. Meer dan 170 miljoen mensen hebben een videopodcast bekeken op Spotify, aldus het bedrijf, en YouTube is het “meest gebruikte” platform geworden voor het consumeren van podcasts, volgens een onderzoek van Cumulus Media en Signal Hill Insights.

Dit alles wijst erop dat podcasts steeds meer video-producties worden. Daardoor moeten podcast-uitgevers uitzoeken hoe ze hun podcasts kunnen aanpassen aan video. Natuurlijk kunnen ze gewoon de RSS-feed van een show aan YouTube koppelen en de audio afspelen over een statisch beeld van de thumbnail van de podcast. Maar dan is het eigenlijk geen videopodcast.

Het maken van videopodcasts die passen bij platforms zoals YouTube betekent ervoor zorgen dat een videopodcast evenveel een video is als een podcast. Er zijn een paar basisprincipes, zoals het filmen van de hosts en gasten. Maar simpelweg een Zoom-sessie opnemen of één camera instellen in een podcaststudio is vaak niet genoeg. “Het is belangrijk om te knippen en de lay-out van het scherm te veranderen, gewoon om de gebruiker betrokken te houden. Dat is iets waar je nooit aan hoeft te denken bij audio, maar bij video wel, zodat mensen niet te lang naar hetzelfde beeld kijken,” zei Sam Gordon, hoofdredacteur van Overtime, dat ongeveer zes maanden geleden begon met het produceren van lange videopodcasts en in de afgelopen twee maanden 55 miljoen views op YouTube heeft verzameld voor die podcasts.

Als alles volledig persoonlijk wordt opgenomen, is het een best practice om drie camera’s op de set te hebben: één gericht op de host, één gericht op de gast(en) of cohost, en één met een brede hoek om alle partijen te laten zien. “Op die manier hebben we altijd twee hoeken die we kunnen gebruiken voor elk gegeven persoon,” zei Gordon.

Hier worden graphics de stille kracht van de videopodcast. “Je kunt veel persoonlijkheid toevoegen met graphics,” zei Kurwa.

Overtime heeft bijvoorbeeld grafische pakketten voor elk van zijn shows die via Zoom worden opgenomen. Deze graphics zorgen ervoor dat de Zoom-opnames in het scherm worden ingevoegd in plaats van uitvergroot om het hele scherm te vullen, waardoor de lagere beeldkwaliteit zou opvallen. Daarnaast voegt Overtime soms beweging toe aan de graphics om diepte en leven in het beeld te brengen.

Vox Media schakelt op vergelijkbare wijze zijn ontwerpteam in om op maat gemaakte visuals en motion graphics te maken voor zijn videopodcasts. “We maken een plan voor wat de segmenten in de show zullen zijn. We praten met het ontwerpteam over enkele terugkerende sjablonen waarvan we denken dat we die gaan gebruiken, zoals de titels van segmenten of terugkerende motion graphics die we op de lange termijn nuttig achten,” zei Kurwa.

Het letten op zowel de visuele als auditieve kwaliteit van podcasts verandert ook de vaardigheden van degenen die aan podcasts werken. Een goed voorbeeld: productiemedewerkers van het Vox Media Podcast Network zijn van oudsher verantwoordelijk voor het verzamelen van archief-audiofragmenten, en nu worden ze ook gevraagd om b-roll videoclips te verzamelen. “We zien de toekomst van podcasts als multiplatformshows. Ik denk dat het een vaardigheid is die echt nuttig is voor podcastproducenten, zodat ze veelzijdiger kunnen zijn in de banen van nu, de banen van de toekomst, en meer waarde kunnen bieden aan verschillende soorten producties,” aldus Kurwa.

*Dit artikel is vertaald naar het Nederlands

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)