Merkgroei: zo draai je aan de juiste knoppen van je marketingstrategie
Stel, er komt bij Asics een nieuwe marketingcampagne aan en aan jou wordt gevraagd welke creatieve insteek het merk het beste kan gebruiken, zodat het het sterkst groeit. Hoe zorg je ervoor dat de marketinginspanningen zich doorvertalen in daadwerkelijke merkgroei? Voordat we antwoord geven op die vraag, duiken we eerst in de basis: hoe groeien merken eigenlijk? En hoe meten we dit?
Het korte antwoord:
Merken groeien door het vergroten van hun mentale beschikbaarheid. Mentale beschikbaarheid is het opbouwen van verschillende geheugenstructuren om de hoeveelheid links (die linken aan het merk) in mensen hun geheugen te laten toenemen, het merk’s ‘share of mind’.
Het vergroten van die mentale beschikbaarheid doen ze door het uitbreiden en verversen van Category Entry Points (CEP’s). Dit zijn de cues die categorie-kopers gebruiken om toegang te krijgen tot hun geheugen als ze worden geconfronteerd met een koopsituatie.
Met andere woorden: wanneer je merk in meerdere koopsituaties (CEP’s) herinnerd wordt door categorie-kopers, des te groter de kans dat je gekocht wordt.
[…]