8 Manieren Om Te Zorgen Dat Jouw Content Toegankelijk Is
Je content is pas volledig wanneer het voor iedereen toegankelijk is.
Google introduceert regelmatig nieuwe toegankelijkheidsfuncties en updates om de toegankelijkheid van digitale content te verbeteren. Maar marketeers moeten niet alleen vertrouwen op externe platforms om barrières weg te nemen. Het is belangrijk om zelf stappen te ondernemen om je content toegankelijk te maken voor iedereen.
De Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) bieden een basis op vier principes die verband houden met hoe mensen content ervaren: bedienbaar, waarneembaar, robuust en begrijpelijk. Bijvoorbeeld, een bezoeker gebruikt een toetsenbord in plaats van een muis, of iemand gebruikt spraakopdrachten om een website te navigeren. Leden van je publiek kunnen schermlezers gebruiken om de content voor te laten lezen of een schermloep om delen van de content te lezen.
Om digitale content en websites te creëren die inclusief zijn voor alle leden van je publiek en voldoen aan toegankelijkheidswetten, volg je deze praktische en eenvoudig te implementeren tips:
1. Optimaliseer title tags en koppen
Zorg ervoor dat bezoekers gemakkelijk de structuur van je content begrijpen en de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben, of ze dat nu zelf doen of via spraakassistenten. Gebruik duidelijke en unieke paginatitels en koppen, inclusief relevante zoekwoorden, en zorg voor een logische volgorde.
Gebruik slechts één H1-tag. Houd subkoppen in de juiste volgorde (H3 na H2, enz.) en beschrijf de content nauwkeurig. In plaats van “Dingen om te weten” als H2-subkop te gebruiken, maak er bijvoorbeeld van “Dingen om te weten over toegankelijke content.” Op deze manier kunnen bezoekers begrijpen wat ze van elke sectie van de content kunnen verwachten.
2. Maak toegankelijke tabellen
Tabellen binnen tekst kunnen lastig zijn voor schermlezers. Om je tabellen toegankelijk te maken, kopieer en plak ze niet uit andere documenten en voeg ze niet toe als afbeeldingsbestanden. Gebruik in plaats daarvan CSS (cascading style sheets) om ze te maken, zodat spraakassistenten ze gemakkelijk kunnen lezen.
3. Gebruik beschrijvende ankertekst voor links
Lees deze twee uitspraken:
- Om meer te leren, klik hier.
- Om meer te leren, bekijk de WCAG-standaarden.
De eerste optie zegt bijna niets. De tweede — en betere — keuze beschrijft wat de gebruiker kan verwachten wanneer ze op de link klikken.
Vermijd generieke zinnen in je ankertekst, overweeg het gebruik van een doelzoekwoord en wees beknopt.
4. Voeg beschrijvende alt-tekst toe aan afbeeldingen
Beschrijvende alt-tekst helpt zoekmachines de inhoud van afbeeldingen te interpreteren, maakt het mogelijk voor slechtzienden om te begrijpen wat er wordt getoond, en kan de zichtbaarheid en ranking van je website op Google verbeteren. Schrijf alt-tekst voor elke afbeelding en video op je site en sociale mediakanalen. Voeg bij content op platforms zoals Instagram Reels, die geen alt-tekstoptie hebben, bijschriften toe.
Hier is een voorbeeld van alt-tekst uit een recent artikel van het Content Marketing Institute: “De kop van het e-book in dit voorbeeld van OptinMonster is eenvoudig: 50 Slimme Manieren om Je E-maillijst te Segmenteren.” De alt-tekst beschrijft de afbeelding (de kop van het e-book) en waarom deze is opgenomen (eenvoudig).
Als de afbeelding een logo is, schrijf dan “[bedrijfsnaam] logo.” Wees zo specifiek mogelijk. In plaats van “bedrijfsverzekering” te zeggen, geef aan welk soort verzekering.
5. Voeg een publieke sitemap toe
Sitemaps helpen bezoekers snel de content te vinden die ze nodig hebben en helpen zoekmachines bij het indexeren van je pagina’s.
Een XML-sitemap krijgt meestal de meeste aandacht omdat het nuttig is voor zoekmachinecrawlers. Een HTML-sitemap daarentegen biedt een duidelijk, toegankelijk overzicht van de belangrijkste pagina’s voor bezoekers. Dit wordt meestal weergegeven in een aanklikbaar formaat en is te vinden in de voettekst, wat het voor gebruikers gemakkelijker maakt om door je website te navigeren.
Zorg ervoor dat je site zowel een XML- als een HTML-sitemap bevat.
6. Maak sociale media content toegankelijk
Veel marketeers richten zich vooral op de toegankelijkheid van hun websites en vergeten hun sociale mediakanalen. Sommigen aarzelen om tijd te besteden aan de toegankelijkheid van sociale media omdat het niet verplicht is onder de WCAG 2.1-standaarden. Gezien het feit dat 85% van de Gen Z’ers aangeeft dat sociale media hun koopbeslissingen beïnvloeden, is het echter slim om toegankelijke content te posten.
Volg dezelfde tips als voor je website: voeg bijschriften en transcripties toe aan video’s en alt-tekst aan afbeeldingen.
Je kunt ook overwegen een gebarentolk in je video’s en evenementen op te nemen, aangezien dit kan helpen bij het lokaliseren van het gesprek of het aanvullen van automatisch gegenereerde transcripties.
Schrijf toegankelijke hashtags door elke letter van elk woord met een hoofdletter te schrijven, zoals #MijnKluwen, #Toegankelijkheid, in plaats van alles klein te schrijven. Dit maakt het makkelijker voor schermlezers om elk woord apart uit te spreken.
Gebruik niet te veel emoji’s. Spraakassistenten lezen elke emoji hardop voor, wat verwarrend kan zijn voor gebruikers als ze er te veel achter elkaar moeten horen.
7. Gebruik toegankelijke taal
Je taalgebruik is net zo belangrijk als de organisatorische structuur van je content. Precieze taal en een goed gestructureerde opmaak maken content gemakkelijk te begrijpen voor iedereen.
Volgens de Website Accessibility Initiative-richtlijnen moet je duidelijke en eenvoudige taal gebruiken of een vereenvoudigde versie aanbieden. Als je ongebruikelijke woorden, uitdrukkingen, zinnen of afkortingen moet gebruiken, leg ze dan uit.
Andere suggesties zijn het gebruik van opsommingstekens, het creëren van nadruk in de tekst en het aangeven van de taal van de content met het “lang”-attribuut in HTML.
Je kunt hulpmiddelen zoals Grammarly of Hemingway Editor gebruiken om de content eenvoudiger te maken.
8. Creëer toegankelijke call-to-actions (CTA’s)
Vergeet niet om toegankelijke CTA’s te maken zodat iedereen de volgende stap kan zetten. Volg deze tips:
- Schrijf beschrijvende en actiegerichte tekst.
- Houd rekening met het kleurcontrast. De minimale ratio moet 4,5-op-1 zijn, zodat de meeste mensen de tekst kunnen lezen. Dit varieert echter op basis van de tekstgrootte of het WCAG-niveau. Gebruik deze contrast checker om te bepalen of je CTA-knop voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen.
- Plaats je primaire CTA boven de vouw zodat gebruikers deze kunnen zien zonder naar beneden te scrollen.
- Pas de grootte en plaatsing van je CTA aan in de mobiele versie om ervoor te zorgen dat deze nog steeds effectief is.
Evalueer regelmatig de toegankelijkheid van je content
Om de prestaties van je site te evalueren, kun je gratis tools voor website toegankelijkheidscontroles gebruiken, zoals Accessibility Checker of Google Lighthouse. Elke keer dat je wijzigingen aanbrengt of nieuwe content toevoegt, moet je ervoor zorgen dat de update toegankelijk is.