Pharmamarketeer
Zo maak je een levendig buyer persona met ChatGPT

Zo maak je een levendig buyer persona met ChatGPT

Zo maak je een levendig buyer persona met ChatGPT

Een buyer persona achterhaald? Voor mij niet. Het helpt enorm om tijdens het maken van content duidelijk voor ogen te hebben voor wie je dit doet. Wat ik wel achterhaald vind, zijn de statische A4-tjes die eens per jaar worden bekeken. Gelukkig biedt AI hier uitkomst. In dit artikel leg ik uit hoe je een levendige buyer persona maakt met ChatGPT die je als leidraad kunt gebruiken voor je marketing- en communicatie-inspanningen.

3 manieren om je buyer persona met ChatGPT te gebruiken

Je kunt de informatie meegeven in je prompt, toevoegen aan je custom instructions of je kunt, mits je een betaald abonnement hebt, een custom GPT bouwen.

1. Geef de informatie over je buyer persona mee in je prompt

Laten we beginnen met het eerste. Je kunt je buyer persona als document eenvoudig meegeven in je prompt. Dat werkt prima als je bepaalde taken af en toe uitvoert. Sla de buyer persona op een makkelijke plek op, zodat je er snel bij kunt als je AI gebruikt. Je kunt het document meegeven als informatie aan ChatGPT of ‘m direct in de rol zetten van je buyer persona: ‘Je bent nu Herman…’

2. Voeg de informatie toe als custom instructions

Maar zeker als je regelmatig content maakt, kan dat veel efficiënter. Je kunt de informatie (of een samenvatting) ervan meegeven in je custom instructions. Die vind je onder je instellingen ‘Customize ChatGPT’. Zoals je hieronder ziet kun je informatie meegeven over wat je wil dat ChatGPT weet om betere antwoorden te geven. Daarin kun je dus informatie uit je buyer persona meegeven, zodat ChatGPT een beter beeld van je doelgroep heeft.  Je kunt (nog) geen documenten toevoegen en hebt niet heel veel ruimte, dus vraag AI om een samenvatting met de belangrijkste punten uit je buyer persona en voeg deze toe.

Nadeel van custom instructions? Als je ChatGPT gebruikt voor verschillende doelgroepen en/of met meerdere collega’s, dan moet je iedere keer wisselen van custom instructions. Niet in iedere situatie ideaal dus.

3. Bouw je buyer persona in een custom GPT

Gelukkig is er nog een derde optie, dit is wat mij betreft voor ieder team een must: bouw je buyer persona in een custom GPT. Ga onder je instellingen in ChatGPT naar ‘My GPTs’ en kies ‘Create a GPT’. Je ziet dan links het scherm waarin je de instructies meegeeft aan je GPT en rechts kun je het gelijk testen. Wat je in de basis doet is alle informatie over je buyer persona meegeven.

Bonustip: bouw je eigen focusgroep in ChatGPT

Van content tot landingspagina’s en voorbeelden van advertenties (je kunt ook screenshots maken), je kunt het allemaal voorleggen aan je buyer persona. Het helpt je in ieder geval om iets minder tunnelvisie te krijgen wat resulteert in ‘we doen het, omdat we het altijd zo deden’. En oké, nog een bonustip (met dank aan Natalie de Groot): je kunt ook je eigen focusgroep bouwen in ChatGPT. Upload verschillende buyer persona’s of andere profielen en laat ze met elkaar in gesprek gaan over een van je marketinguitingen. Dat biedt je weer heel veel nieuwe inzichten.

Kortom: gebruik AI om je buyer persona tot leven te wekken en je marketing en communicatie aan te scherpen. Ik ben heel benieuwd naar welk waardevol advies je krijgt van je buyer personAI.

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)