Pharmamarketeer
Content: dé belangrijkste tips & trends van 2024

Content: dé belangrijkste tips & trends van 2024 (tot nu toe)

Content: dé belangrijkste tips & trends van 2024

De zomer is in volle gang. Een perfect moment voor een recap over content en contentmarketing in 2024 (tot nu toe). Want er is in korte tijd veel gebeurd. Van de lancering van nieuwe én vernieuwde generatieve AI-tools tot de opkomst van storytelling-trend Brazilian marketing. Krijg in dit artikel ook antwoord op vragen als: gaat onze schrijfvaardigheid achteruit door AI? En hoe maak je je content toegankelijk voor iedereen? Bekijk de laatste tips & trends.

AI in 2024: sneller en slimmer

Talrijke AI-tools maakten hun debuut dit jaar: van Meta AI tot Sora. Andere lanceerden nieuwe iteraties en toepassingen. Enkele releases die je niet gemist mag hebben? De 6e versie van Midjourney (in slechts anderhalf jaar tijd!) bijvoorbeeld. “Met v6 is de volgende stap richting fotorealisme gezet”, zegt Lars Meijer. Maar het vraagt wel om een andere manier van prompten, die iets meer tijd en moeite kost. “Je zult specifieker moeten zijn in wat je wil zien. […] Hoe duidelijker jij communiceert, hoe groter de kans op betere output.”

En dat geldt ook zeker voor die andere bekende tool, ChatGPT. Al wordt het je met het nieuwste model GPT-4o wel iets makkelijker gemaakt. Je kunt namelijk in real-time met de chatbot praten en redeneren over tekst, beeld en audio. Maar zitten we daar wel op te wachten, vraagt Sanne Bekkema zich in haar artikel af. 🤔Ondertussen wordt er volop gespeculeerd over een opvolger die elk moment kan verschijnen. GPT-5 is naar verwachting nóg sneller, relevanter, minder lui en heeft minder last van hallucinaties. “Een nog vloeiender en ‘echter’ gesprek”, aldus marcom- en schrijfexpert Kim Pot.

Er gaan verder geruchten dat straks bepaalde taken, met behulp van AI-agents, zonder menselijke begeleiding kunnen worden uitgevoerd. Zoals onderzoek doen, informatie verwerken, data analyseren en creatief schrijven. Baanbrekend, GPT-5 zou hierdoor een ‘volwaardige’ content-assistent kunnen worden. En misschien zelfs de nieuwe standaard voor taalmodellen. Al kleven daar volgens Kim ook nadelen aan.

AI is een blijvertje

Moeite om al deze en heel veel andere tools, trends en ontwikkelingen bij te houden? Begrijpelijk. De contentwereld (en ook heel veel andere branches) is in korte tijd volledig op zijn kop gezet, en de AI-hogesnelheidstrein dendert non-stop door.

“Bijblijven is meemaken!”, zegt Wen Jing Kornegoor. Het is de manier om door de bomen het bos wél te zien. Zeker als je maximaal van de technologie wil profiteren. Want of je het nu wil of niet: AI gaat onze (nabije) toekomst ingrijpend veranderen. Sterker nog: AI verandert de wereld as we speak.

Stilstaan is geen optie, anders haalt de concurrentie je snel in. De contentexpert adviseert: “Schrijf je in voor een nieuwsbrief, volg een AI-podcast en wissel ervaringen uit met vakgenoten. Zo maak jij ook in 2024 de meest originele content, maar dan in minder tijd én met een vleugje AI.” 💡

Onze tip? Lees vooral verder voor een aantal praktische handvatten, en check ook zeker het artikel van onze collega Tineke Pauw over 7 opvallende AI-trends voor de rest van het jaar.

[…]

Medhc-fases-banner
Advertentie(s)