Stap af van lineaire communicatie
Intro
Veel marketeers van technisch complexe organisaties, zoals IT-bedrijven, gebruiken vooralsnog vrij traditionele marketingtools. In de loop der jaren was er een hyperfocus op het communiceren van de USP’s van hun producten of dienstverlening. Hier werd vervolgens een laag van data, growth marketing-tactieken en lead generatie overheen gegoten in de hoop om een snelle ROI te verkrijgen op hun marketingactiviteiten.
Hier slaan veel ondernemers en marketeers naar mijn mening al volledig de plank mis. Ze gaan namelijk vaak de koe al melken voordat hij fatsoenlijk in de wei rond heeft kunnen lopen.
Wat er nodig is, is dat je eerst de tijd neemt om je als bedrijf goed te positioneren binnen jouw gewenste vertical, voordat je meteen de waardepropositie van je producten en diensten de wereld in slingert met hoop op het snelle geld. Sterker nog; dat gaat er alleen maar voor zorgen dat je campagnes lager in de funnel structureel lagere conversie gaan behalen.
Veel mediabedrijven vinden het ingewikkeld om over te stappen van lineaire communicatie naar de nieuwe werkelijkheid van continue dialoog. Ze brengen al jaren journalisten en presentatoren in beeld die zo objectief mogelijk het nieuws naar het algehele publiek brengen. Moderne media werken net even anders en zijn actief bezig met het zo relevant mogelijk maken van de content voor hun doelgroep en faciliteren zoveel mogelijk de dialoog met hun publiek.
We moeten van de lineaire aanpak af
Veel bedrijven zijn hier angstig voor, omdat een lineaire aanpak het risico minimaliseert en veel minder complex is. De leiding wil namelijk enkel successen in beeld brengen en risico minimaliseren. Dat is natuurlijk logisch. Wat alleen wordt vergeten, is dat de komst van social media onze maatschappij fundamenteel heeft veranderd. Mensen verwachten tegenwoordig transparantie en dialoog. Hoe meer je die kunt bieden vanuit eigen initiatief, hoe geloofwaardiger je overkomt als organisatie.
Het vertrouwen dat je opbouwt door middel van deze transparantie zal na verloop van tijd als exponentiële verdubbelaar dienen. Die zorgt ervoor dat je een streepje voor hebt binnen de gewenste vertical waar je jouw product of dienstverlening in wil positioneren. Zeker in een markt met hoge concurrentiedruk, zoals in de IT-sector vaak het geval is, kan dit van enorme toegevoegde waarde zijn omdat veel organisaties dit risico niet aandurven.
Laat marketeers optreden als journalisten
Hoe bereik je dit precies? Laat je marketeers optreden als journalist en begin de dialoog met interne en externe specialisten. Bouw hier een relevant concept omheen waarin je verschillende content pillars bespreekbaar maakt als onderwerp. Hier kun je uitstekend live video content van maken met een interactieve Q&A.
De opnames kun je dan weer gebruiken voor snippets die als basis dienen van zowel organische als paid social campagnes. Dat heeft toch een veel lagere barrier of entry voor een prospect dan de zoveelste whitepaper of blog? Dit is ook terug te zien in hogere interactie op videocontent.
[…]