Klantvertrouwen topprioriteit Nederlandse marketeers
Voor Nederlandse marketeers is, in tegenstelling tot hun buitenlandse collega’s, het winnen en behouden van klantvertrouwen de absolute topprioriteit.
Marketeers in de rest van de wereld richten hun aandacht meer op het succesvol implementeren van AI. Dat blijkt uit het negende State of Marketing Report van Salesforce.
Opvallend genoeg komt ook naar voren uit het onderzoek, waaraan 4.850 marketingprofessionals uit 29 landen (waaronder 150 Nederlanders) hebben deelgenomen, dat Nederlandse marketeers minder vaak (23%) AI volledig geïmplementeerd hebben in hun organisatie dan wereldwijd het geval is (32%).
Top performers gebruiken vaker AI
Toch is het effect van AI ook in het Nederlandse bedrijfsleven duidelijk zichtbaar. Nederlandse marketingorganisaties die bovengemiddeld presteren, hebben meer dan twee keer zo vaak AI geïmplementeerd dan bedrijven die onder gemiddelde resultaten behalen (33% vs. 15%).
Ruim zes op de tien (61%) van de Nederlandse ondervraagden zegt AI al te gebruiken om klantcontact te automatiseren. Nog eens 30% is dit in de toekomst van plan. Daarnaast wordt AI momenteel vooral ingezet om content te creëren (59%) en prestaties te analyseren (57%).
Toch spelen er ook zorgen onder marketeers als het gaat om AI. Met name als het gaat om het vertrouwen van generative AI, het aanleren van deze nieuwe technologie en een gebrek aan benodigde data om de AI-modellen te voeden.
Krista Vaesen, Vice President Digital bij Salesforce in Nederland, onderschrijft het belang van data en AI. ‘We zien dat marketeers AI omarmen om klantcontact te verbeteren en te personaliseren. Gecentraliseerde klantgegevens en een sterk datafundament zijn cruciaal voor organisaties om succesvol AI in te zetten. Nu al maken bedrijven waar dit goed geregeld is het verschil ten opzichte van bedrijven die op dit vlak achterblijven, en dat concurrentievoordeel zal in de toekomst alleen maar groter worden.’
Social media en e-mail populairste marketingkanalen
Social media is wereldwijd het populairste marketingkanaal, maar niet in Nederland. Daar is e-mail nipt (90% vs. 89%) het meest gebruikte kanaal. Met de groeiende vraag van consumenten om personalisatie, is het niet gek dat Nederlandse marketeers ook hun e-mail marketing het meest personaliseren (95%).
Als het gaat om personalisatie, ligt de focus voor Nederlandse marketeers op het bieden van content voor support (77%) en retentie (76%) van bestaande klanten. Personalisatie wordt daarnaast veel ingezet tijdens de onboarding van nieuwe klanten (76%) en door middel van persoonlijke mails (75%). Dat marketeers deze personalisatie kunnen bieden, komt doordat marketeers steeds beter in staat zijn om data te koppelen.
Marketinginnovatie is cruciaal om competitief te blijven
Nederlandse marketeers zijn ervan overtuigd dat hun huidige marketingstrategie een significante impact heeft op de verkoopresultaten (80%) van hun bedrijf. Toch is men in het buitenland nog positiever, daar ligt het percentage op maar liefst 88%.
Tegelijkertijd kan men niet achterover leunen. Acht op de tien (81%) van de Nederlandse marketeers vindt dat hun organisatie constant moet blijven innoveren om zo niet achter te raken op de concurrentie.